Blogginlägg Artiklar Kåserier

Lenko Larven

Larven är en av svensk skotertillverknings mest okonventionella snöskotrar, och har nått kultstatus bland skoterintresserade.  
 
En Larven bestod av ett långt larvband och en motor som var placerad ungefär i mitten. Styrningen skedde med skidor som föraren hade på fötterna. Tack vare sin storlek var den lätt att stoppa in en en vanlig kombibil.  
 
Den marknadsfördes under devisen "Larven - motoriserad skidåkning" och tillverkades av Lenko i Östersund från 60-talet till 80-talets slut.  
 
Larvens upphovsman Lennart Nilsson utvecklade Larven som ett sätt att ta sig fram i väglöst land till sin stuga i Ullådalen utanför Åre. Han hade sett de första Ski-Doo-skotrarna som presenterades i slutet av 1950-talet men ville ha något ännu enklare och smidigare som rymdes i ett skidspår.  
 
Larven börjades tillverkas 1965 av Nilssons företag Lenko och såldes för 3 000 kronor. Larven vägde knappt 70 kg och hade ursprungligen en motorsågsmotor på 75 cm³ samt ett larvband som täckte underredet från för till akter. Motorn placerades i mitten mest för balansens men även för avgasernas skull.  
 
Lenko tog väl vara på kunderna och tog fram en särskild "Larvenskola" där man lärde ut till förarna hur man kunde utnyttja Larvens säregna köregenskaper. Lenko tog även fram särskilda Larvenkläder, en spårmaskin, en lastramp ("larvenbryggan") och en sorts pistmaskin, "larvenpackaren". Sedermera vidareutvecklades Larven till att även fungera som en mobil skidlift. Cirka 4 500 Larven byggdes totalt.  
 
1985 kostade en Larven cirka 30 000 kr och hade en 175 cm³ Lenko-motor på 15 hk. Även motorer från Husqvarna och Valmet användes. Finska snöskotern Terhi 10 hade samma Husqvarnamotor, med en problemfylld förgasare. Hela ekipaget vägde 110 kg körklart. I slutet av 1980-talet såldes larvenverksamheten till Anundsjö Mekaniska i närheten av Örnsköldsvik, vilka tillverkar reservdelar till Larven på beställning.  
 
Idag säljs fortfarande begagnade Larven på annonsmarknader (som Blocket) för 4000 kr och uppåt. År 1976 startade Lenko utvecklingen och tillverkningen av skogsmaskinen Skogis. Den tillverkningen togs senare över av Helge Teknik, som senare blev en del av ForestCat AB. Idag är Lenko en av världens ledande tillverkare av snökanoner.  


Kuriosa: Larven har, tillsammans med Donald Sutherland och Vanessa Redgrave, en av huvudrollerna i filmatiseringen av Alistair MacLeans bok Björnön (film) från 1979 - Se klippet och filmen här: https://youtu.be/c1RrDhjHhUU?t=4808

#skoter#veteran#larven#lenko
Lenko Larven - Larven är en av svensk skotertillverknings mest okonventionella snöskotrar, och har nått kultstatus bland skoterintresserade.   En Larven bestod av ett långt larvband och en motor som var placerad ungefär i mitten. Styrningen skedde med skidor som föraren hade på fötterna. Tack vare sin storlek var den lätt att stoppa in en en vanlig kombibil.   Den marknadsfördes under devisen "Larven - motoriserad skidåkning" och tillverkades av Lenko i Östersund från 60-talet till 80-talets slut.   Larvens upphovsman Lennart Nilsson utvecklade Larven som ett sätt att ta sig fram i väglöst land till sin stuga i Ullådalen utanför Åre. Han hade sett de första Ski-Doo-skotrarna som presenterades i slutet av 1950-talet men ville ha något ännu enklare och smidigare som rymdes i ett skidspår.   Larven börjades tillverkas 1965 av Nilssons företag Lenko och såldes för 3 000 kronor. Larven vägde knappt 70 kg och hade ursprungligen en motorsågsmotor på 75 cm³ samt ett larvband som täckte underredet från för till akter. Motorn placerades i mitten mest för balansens men även för avgasernas skull.   Lenko tog väl vara på kunderna och tog fram en särskild "Larvenskola" där man lärde ut till förarna hur man kunde utnyttja Larvens säregna köregenskaper. Lenko tog även fram särskilda Larvenkläder, en spårmaskin, en lastramp ("larvenbryggan") och en sorts pistmaskin, "larvenpackaren". Sedermera vidareutvecklades Larven till att även fungera som en mobil skidlift. Cirka 4 500 Larven byggdes totalt.   1985 kostade en Larven cirka 30 000 kr och hade en 175 cm³ Lenko-motor på 15 hk. Även motorer från Husqvarna och Valmet användes. Finska snöskotern Terhi 10 hade samma Husqvarnamotor, med en problemfylld förgasare. Hela ekipaget vägde 110 kg körklart. I slutet av 1980-talet såldes larvenverksamheten till Anundsjö Mekaniska i närheten av Örnsköldsvik, vilka tillverkar reservdelar till Larven på beställning.   Idag säljs fortfarande begagnade Larven på annonsmarknader (som Blocket) för 4000 kr och uppåt. År 1976 startade Lenko utvecklingen och tillverkningen av skogsmaskinen Skogis. Den tillverkningen togs senare över av Helge Teknik, som senare blev en del av ForestCat AB. Idag är Lenko en av världens ledande tillverkare av snökanoner.  Kuriosa: Larven har, tillsammans med Donald Sutherland och Vanessa Redgrave, en av huvudrollerna i filmatiseringen av Alistair MacLeans bok Björnön (film) från 1979 - Se klippet och filmen här: https://youtu.be/c1RrDhjHhUU?t=4808

Skruvat på egna projektbilen
Den egna projektbilen en Volvo PV -1956 har äntligen fått den helrenoverade "original" B16 motorn startad. Och naturligtvis så läggs mycket av den lilla fritiden som finns nu på att få den installerad i PV:n. För er som vill veta mer om det projektet kan lä...
Påskledigt och lite annat
Det har stått still ett tag nu med utvecklingen av sajten eftersom det har funnits mycket att göra på jobbet inför påskledigheten och aktiviteter med släkt och vänner under påskledigheten med bla. besök på ELMIA i Jönköping. Men nu &au...

Vicky 3 - HotRod
  Först lackades ramen i silver innan randningarnas tunna linjer tejpades i silverlacken. Sedan blåstes allt i "Apple Candy Red"   Normal färg för Vicky 3 är en ljust grå-blå nyans men eftersom detta är en "HotRod-moppe" med alla moderniseringar ...
Buick
Kul med fler som gillar Buick. Tummen upp...
Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook