Blogginlägg Artiklar Kåserier
Projekt PV444K - Rostlagning #13 -  Så tog jag äntligen tag i reparationen av reservhjulsbaljan. Egentligen ansåg jag inte att den var värd att lagas men då nya inte finns att få tag på i sverige så blev det till att ändå göra det bästa av det som nu ändå fanns. - På bilden har jag grovt markerat ut var jag kommer att kapa och skarva i den nya plåten  Det positiva som med all rostlagning på PV:n är den grova plåt som den är tillverkad i som trots all ytrost är tjock nog för att kunna fästa den nya plåten i   Jag kommer att låta bli att slipa bort någon ytrost utöver där den nya plåten skall svetsas efter bortkapning av rosthålens kanter. Detta för att bibehålla så mycket "stadga" som det är möjligt under arbetet. Att blästra hade varit ett alternativ men återigen så vet du inte hur mycket nya hål och var dessa kommer att uppstå så innan den nya plåten har kommit på plats avstår jag sådant.  Dags att börja tillverka mallar och här har jag placerat en sprejflaska som ska få markera toppen eller det som kommer att bli botten  på baljan.  En kartongbit har tejpats på plats  för att bli mall till den nya plåten  Jag markerar grovt ut var jag skall klippa kartongen genom att hålla pennan mot sidoplåten och dra ett streck  Sådär... nu är det bara att klippa ut mallen och överföra till den nya plåten.  Innan vi fäster den nya plåten så renkapar vi de rostiga kanterna  De nya plåtarna skruvas på plats med självborrande skruvar för att fixeras medan övriga nya plåtbitar tas fram. På bilden har jag börjat malla av det undre sidostycket mot den första plåten.  Mallen till det ena sidostycket färdig att klippas ut och överföras till plåt  En sista koll att mallen funkar innan den klipps ut i plåt  Därefter gjordes en mall till den andra sidan.  Sådär... då börjar det bli dags att slipa rent för att kunna svetsa den nya plåtarna mot baljan.   Sidostyckena är fastpunktade och jag har börjat forma sidostyckenas övre del för att runda dom att följa baljans form. Detta genom att med en tång i flera små steg bocka kanterna innåt mot hålet.  Här syns bättre hur jag grovt har format till kanten på plåtarna  Jag grovriktar sidostyckena för att få till den välvning och form som jag önskar på baljan  Därefter svetsas plåtstyckena ihop. Överstycket knackas till allteftersom jag punktar respektive sida. Detta gör att jag kan kontrollera att det blir rätt bredd på den nya "botten"  När allt var ihopsvetsat så rostskyddade jag den nya plåten med kall-zink på sprejburk. Nu håller baljan ihop så nu kan jag slipa den ren från resten av rosten. Eller sandblästrat den . Men jag bytte ju bla. bort mitt blästerskåp för att få PV:n  så jag körde med roterande stålborste istället.  Därefter kunde den slutgiltiga lagningen ta vid. Erkänn att du också blev förvånad över hur mycket plåt som faktiskt fanns kvar under alla ytrost.   Därefter blev det till att helsvetsa in och utsidan och slipa alla fogar samt rikta och laga plåtkansterna som fäster baljan mot karossen.  Provning mot karossen under slutfasen för att kontrollera och justera formerna. På bilden syns också hur infästningen i karossen (mellan balja och kaross) måste nytillverkas  Därefter lades det ett tunt lager metallspackel över svetsarna för att försäkra att de är täta mot framtida fukt.  Några dagar senare efter att även infästningarna på karossen mot baljan hade fått ny plåt så svetsades den reparerade baljan fast igen och rostskyddades.Vid en närmare granskning kan man se att den är lagad. -Framförallt innifrån, men utifrån ser baljan helt okej ut. Och det har inte tillförts mer spackel än vad som syntes på bilden innan. Nu är det bara en balk kvar att svetsa så går det att skruva ihop bilen igen. Jag har dock lite vånda över om jag skall byta höger tröskel också som det var tänkt från början.Tröskeln är nämligen hel. Visserligen ikörd med ett veck utifrån men som sagt var hel... -Det lutar nog ändå åt att jag kommer att byta den... Fortsättning följer...  
Projekt PV444K - Rostlagning #13

 

Så tog jag äntligen tag i reparationen av reservhjulsbaljan. Egentligen ansåg jag inte att den var värd att lagas men då nya inte finns att få tag på i sverige så blev det till att ändå göra det bästa av det som nu ändå fanns. - På bilden har jag grovt markerat ut var jag kommer att kapa och skarva i den nya plåten

 

 

Det positiva som med all rostlagning på PV:n är den grova plåt som den är tillverkad i som trots all ytrost är tjock nog för att kunna fästa den nya plåten i

 

 

 

Jag kommer att låta bli att slipa bort någon ytrost utöver där den nya plåten skall svetsas efter bortkapning av rosthålens kanter. Detta för att bibehålla så mycket "stadga" som det är möjligt under arbetet. Att blästra hade varit ett alternativ men återigen så vet du inte hur mycket nya hål och var dessa kommer att uppstå så innan den nya plåten har kommit på plats avstår jag sådant.

 

 

Dags att börja tillverka mallar och här har jag placerat en sprejflaska som ska få markera toppen eller det som kommer att bli botten  på baljan.

 

 

En kartongbit har tejpats på plats  för att bli mall till den nya plåten

 

 

Jag markerar grovt ut var jag skall klippa kartongen genom att hålla pennan mot sidoplåten och dra ett streck

 

 

Sådär... nu är det bara att klippa ut mallen och överföra till den nya plåten.

 

 

Innan vi fäster den nya plåten så renkapar vi de rostiga kanterna

 

 

De nya plåtarna skruvas på plats med självborrande skruvar för att fixeras medan övriga nya plåtbitar tas fram. På bilden har jag börjat malla av det undre sidostycket mot den första plåten.

 

 

Mallen till det ena sidostycket färdig att klippas ut och överföras till plåt

 

 

En sista koll att mallen funkar innan den klipps ut i plåt

 

 

Därefter gjordes en mall till den andra sidan.

 

 

Sådär... då börjar det bli dags att slipa rent för att kunna svetsa den nya plåtarna mot baljan.

 

 

 

Sidostyckena är fastpunktade och jag har börjat forma sidostyckenas övre del för att runda dom att följa baljans form. Detta genom att med en tång i flera små steg bocka kanterna innåt mot hålet.

 

 

Här syns bättre hur jag grovt har format till kanten på plåtarna

 

 

Jag grovriktar sidostyckena för att få till den välvning och form som jag önskar på baljan

 

 

Därefter svetsas plåtstyckena ihop. Överstycket knackas till allteftersom jag punktar respektive sida. Detta gör att jag kan kontrollera att det blir rätt bredd på den nya "botten"

 

 

När allt var ihopsvetsat så rostskyddade jag den nya plåten med kall-zink på sprejburk. Nu håller baljan ihop så nu kan jag slipa den ren från resten av rosten. Eller sandblästrat den . Men jag bytte ju bla. bort mitt blästerskåp för att få PV:n Laughing så jag körde med roterande stålborste istället.

 

 

Därefter kunde den slutgiltiga lagningen ta vid. Erkänn att du också blev förvånad över hur mycket plåt som faktiskt fanns kvar under alla ytrost. Laughing

 

 

Därefter blev det till att helsvetsa in och utsidan och slipa alla fogar samt rikta och laga plåtkansterna som fäster baljan mot karossen.

 

 

Provning mot karossen under slutfasen för att kontrollera och justera formerna. På bilden syns också hur infästningen i karossen (mellan balja och kaross) måste nytillverkas

 

 

Därefter lades det ett tunt lager metallspackel över svetsarna för att försäkra att de är täta mot framtida fukt.

 

 

Några dagar senare efter att även infästningarna på karossen mot baljan hade fått ny plåt så svetsades den reparerade baljan fast igen och rostskyddades.

Vid en närmare granskning kan man se att den är lagad. -Framförallt innifrån, men utifrån ser baljan helt okej ut. Och det har inte tillförts mer spackel än vad som syntes på bilden innan.

 

Nu är det bara en balk kvar att svetsa så går det att skruva ihop bilen igen. Jag har dock lite vånda över om jag skall byta höger tröskel också som det var tänkt från början.

Tröskeln är nämligen hel. Visserligen ikörd med ett veck utifrån men som sagt var hel... -Det lutar nog ändå åt att jag kommer att byta den...

 

Fortsättning följer...

 

 

Ant. besök. 22
Kommentarer
Inga kommentarer än

Små irriterande problem
Nu så fungerar alla funktioner på sajten i princip som de ska och det borde vara glada miner. Men det finns fortfarande saker som irriterar mig. Som en del såkallade "popup-fönster" för olika funktioner när man vill lägga in saker på sajten. Idag gillar in...
Jobbar på med medlemssidorna
Just nu arbetar jag på att fixa till ett PM-system (personal messages) för att medlemmar skall kunna kommunicera på sajten.Även ett "vänner" system har lagts till. Och är tänkt att förutom att fungera som en adressbok till de medlemmar som intresserar dig pe...

Vicky 3 - HotRod
  En redig sadel med fjädring hittades på annons     I lådan av reservdelar fanns delar till två och en halv Victoria-motorer. Efter genomgång av delarna valdes de bästa bitarna ut. Rengjordes och skruvades ihop.     I bakgrunden syns den...
Buick
Kul med fler som gillar Buick. Tummen upp...
Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook