Blogginlägg Artiklar Kåserier

En mogen man prövar ny teknik

 

Så har jag fått provköra en TESLA MODEL 3 som kompisens familj just nu hyr över sommaren och som dom funderar på att låta bli deras fortsatta familjebil.  


Jag skall direkt säga att detta inte är någon reklam för bilmärket som sådan men med det teknikintresse som jag har så tog jag chansen när jag nu fick tillfället att prova. -Vad skulle min spontana uppfattning bli... jag är ändå en mogen man uppväxt med bil-teknik inkluderande förgasarmotorer med choke.   

Efter en kort tur med teknisk guidning av kompisen, så förvånades jag över hur snabbt som jag accepterade tekniken. Avsaknaden av alla de föråldrade bekanta instrumenten, knappar och växelspak etc.

Jag minns tillbaka på min irritation, när jag första gången upplevde den idag så vanliga adaptiva tekniken, som finns i de flesta nya bilar. 
Det var verkligen inte min grej att bilens system påtalade för mig alla "blinda" fläckar i synfältet och dessa självbromsande system som reglerade avstånd till framförvarande fordon och den digitala kollen på min placering i sidled. 
-Så länge som jag måste övervaka systemet som övervakar mig som förare, ser jag personligen inte den stora nyttan med det. 

Nu finns ju samma teknik i TESLA så vad fick mig att acceptera det nu helt plötsligt... Det förvånade faktiskt mig själv också, men upplevelsen av tekniken blev på något vis annorlunda i denna "nya förpackning".

Avsaknaden av klassiskt utplacerade instrument som hastighetsmätare, knappar och kontroll-lampor på instrumentbrädan samt den istället i ögonfallande centrala skärmen vilken just ersätter alla dessa funktioner, kändes för mig märkligt rimligt.

I en bil som på många sätt är annorlunda än den gamla konventionella konstruktionen av bilar kändes det naturligt att så mycket var annorlunda och att jag fick hjälpen... utan att den kastades på mig visuellt under körningen. 
-All teknik finns där och gör det som den skall och jag kan se varningar etc. på skärmen vid sidan om mig som förare, om jag vill ha den.

På något sätt verkar ingenjörerna här insett att föraren ska hålla koll på vart han och bilen skall och tekniken som skall hjälpa till att göra resan så problemfri och säker som möjligt skall verka så diskret att körningen blir just säker och avslappnat njutfull. 

Efter provturen kunde jag konstatera att åtminstone jag kommer att kunna ta till mig all den här tekniken med glädje den dag i framtiden när det är dags att skaffa sig en modern elektrisk bil...  Även om den kommer att vara helt självkörande - Och vill jag styra själv någon gång, så tar jag väl en tur runt byn i min gamla Amazon 

Morgan Lindgren

#tesla#elbil#provkörning#test
En mogen man prövar ny teknik -  Så har jag fått provköra en TESLA MODEL 3 som kompisens familj just nu hyr över sommaren och som dom funderar på att låta bli deras fortsatta familjebil.  Jag skall direkt säga att detta inte är någon reklam för bilmärket som sådan men med det teknikintresse som jag har så tog jag chansen när jag nu fick tillfället att prova. -Vad skulle min spontana uppfattning bli... jag är ändå en mogen man uppväxt med bil-teknik inkluderande förgasarmotorer med choke.   Efter en kort tur med teknisk guidning av kompisen, så förvånades jag över hur snabbt som jag accepterade tekniken. Avsaknaden av alla de föråldrade bekanta instrumenten, knappar och växelspak etc.Jag minns tillbaka på min irritation, när jag första gången upplevde den idag så vanliga adaptiva tekniken, som finns i de flesta nya bilar. Det var verkligen inte min grej att bilens system påtalade för mig alla "blinda" fläckar i synfältet och dessa självbromsande system som reglerade avstånd till framförvarande fordon och den digitala kollen på min placering i sidled. -Så länge som jag måste övervaka systemet som övervakar mig som förare, ser jag personligen inte den stora nyttan med det. Nu finns ju samma teknik i TESLA så vad fick mig att acceptera det nu helt plötsligt... Det förvånade faktiskt mig själv också, men upplevelsen av tekniken blev på något vis annorlunda i denna "nya förpackning".Avsaknaden av klassiskt utplacerade instrument som hastighetsmätare, knappar och kontroll-lampor på instrumentbrädan samt den istället i ögonfallande centrala skärmen vilken just ersätter alla dessa funktioner, kändes för mig märkligt rimligt.I en bil som på många sätt är annorlunda än den gamla konventionella konstruktionen av bilar kändes det naturligt att så mycket var annorlunda och att jag fick hjälpen... utan att den kastades på mig visuellt under körningen. -All teknik finns där och gör det som den skall och jag kan se varningar etc. på skärmen vid sidan om mig som förare, om jag vill ha den.På något sätt verkar ingenjörerna här insett att föraren ska hålla koll på vart han och bilen skall och tekniken som skall hjälpa till att göra resan så problemfri och säker som möjligt skall verka så diskret att körningen blir just säker och avslappnat njutfull. Efter provturen kunde jag konstatera att åtminstone jag kommer att kunna ta till mig all den här tekniken med glädje den dag i framtiden när det är dags att skaffa sig en modern elektrisk bil...  Även om den kommer att vara helt självkörande - Och vill jag styra själv någon gång, så tar jag väl en tur runt byn i min gamla Amazon Morgan Lindgren
Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook