Blogginlägg Artiklar Kåserier

Bygge av en overdrivespak

Varför bygga en overdrivespak till en Volvo amazon när dom faktiskt finns att köpa nytillverkade?! -Efter att ha köpt en M41 överväxellåda till min Volvo Amazon behövde jag spaken för att kunna aktivera den.

 

-Samtliga begagnade spakar som jag hittade var lika dyra som att köpa nytillverkade och att lägga nästan tusen kronor på en strömbrytare var för mycket tyckte jag. Pengar som jag hellre då lägger på andra delar.

Så jag letade därför efter en lämplig strömbrytare med passande storlek och utseende och hittade en begagnad för femtio kronor på en auktion på nätet.

Grunden för projektet bestod en trasig volvo amazon blinkerskontakt och en begagnad blinkerskontakt från en opel av okänd årsmodell.
Det som gjorde att jag fastnade för just denna blinkers-kontakt från opel var att spakens skaft var gängad i kontakten vilket var en förutsättning för detta projekt.

På den gamla trasiga volvo blinkerskontakten togs spaken bort med en rörskärare. Detta för att få så en så rak snittyta som möjligt. Snittytan slipades sedan helt slätt för att därefter borras och gängas till M5-gänga.

-Naturligtvis hade jag funktionsmässigt lika gärna ha kunnat behållit och monterat Opel-kontakten med dess spak precis som den var, men vad hade det varit för roligt med det...

Att borra hålet i Amazon-spaken var det knepigaste eftersom det krävdes en viss precision. Jag fixerade därför spaken på en brädbit med en tving och borrade sedan långsamt och noggrant med en batteridriven handborrmaskin. Först ett styrhål med en mindre borr för att lättare kunna kontrollera att hålet blev där jag ville. Och sedan med rätt storlek innan gängsnittet användes

Resultatet blev det önskade och jag har den nu monterad i min Volvo Amazon.

Nu blev ju skillnaden på min overdrivekontakt jämfört med original att jag har två aktiva lägen på min.

 

Jag "byglade" blinkerskontakten så jag aktiverar min överväxel med spaken både upp eller ned. Utifrån ser man ingen direkt skillnad på min overdrivekontakt med spak och på en original om man verkligen inte detaljstuderar dessa.

Det viktiga med det här projektet var att tillverka något som fungerade och med ett utseende som kan tas för något Volvo själva tillverkat. Dessutom till en kostnad som bara är en bråkdel av att köpa en färdig overdrivekontakt, original eller nytillverkat.

Morgan Lindgren

#overdrive#spak#tillverka#volvo#amazon
Bygge av en overdrivespak - Varför bygga en overdrivespak till en Volvo amazon när dom faktiskt finns att köpa nytillverkade?! -Efter att ha köpt en M41 överväxellåda till min Volvo Amazon behövde jag spaken för att kunna aktivera den. -Samtliga begagnade spakar som jag hittade var lika dyra som att köpa nytillverkade och att lägga nästan tusen kronor på en strömbrytare var för mycket tyckte jag. Pengar som jag hellre då lägger på andra delar.Så jag letade därför efter en lämplig strömbrytare med passande storlek och utseende och hittade en begagnad för femtio kronor på en auktion på nätet.Grunden för projektet bestod en trasig volvo amazon blinkerskontakt och en begagnad blinkerskontakt från en opel av okänd årsmodell.Det som gjorde att jag fastnade för just denna blinkers-kontakt från opel var att spakens skaft var gängad i kontakten vilket var en förutsättning för detta projekt.På den gamla trasiga volvo blinkerskontakten togs spaken bort med en rörskärare. Detta för att få så en så rak snittyta som möjligt. Snittytan slipades sedan helt slätt för att därefter borras och gängas till M5-gänga. -Naturligtvis hade jag funktionsmässigt lika gärna ha kunnat behållit och monterat Opel-kontakten med dess spak precis som den var, men vad hade det varit för roligt med det...Att borra hålet i Amazon-spaken var det knepigaste eftersom det krävdes en viss precision. Jag fixerade därför spaken på en brädbit med en tving och borrade sedan långsamt och noggrant med en batteridriven handborrmaskin. Först ett styrhål med en mindre borr för att lättare kunna kontrollera att hålet blev där jag ville. Och sedan med rätt storlek innan gängsnittet användesResultatet blev det önskade och jag har den nu monterad i min Volvo Amazon.Nu blev ju skillnaden på min overdrivekontakt jämfört med original att jag har två aktiva lägen på min. Jag "byglade" blinkerskontakten så jag aktiverar min överväxel med spaken både upp eller ned. Utifrån ser man ingen direkt skillnad på min overdrivekontakt med spak och på en original om man verkligen inte detaljstuderar dessa.Det viktiga med det här projektet var att tillverka något som fungerade och med ett utseende som kan tas för något Volvo själva tillverkat. Dessutom till en kostnad som bara är en bråkdel av att köpa en färdig overdrivekontakt, original eller nytillverkat.Morgan Lindgren

Påskledigt och lite annat
Det har stått still ett tag nu med utvecklingen av sajten eftersom det har funnits mycket att göra på jobbet inför påskledigheten och aktiviteter med släkt och vänner under påskledigheten med bla. besök på ELMIA i Jönköping. Men nu &au...
Små irriterande problem
Nu så fungerar alla funktioner på sajten i princip som de ska och det borde vara glada miner. Men det finns fortfarande saker som irriterar mig. Som en del såkallade "popup-fönster" för olika funktioner när man vill lägga in saker på sajten. Idag gillar in...

Vicky 3 - HotRod
  Först lackades ramen i silver innan randningarnas tunna linjer tejpades i silverlacken. Sedan blåstes allt i "Apple Candy Red"   Normal färg för Vicky 3 är en ljust grå-blå nyans men eftersom detta är en "HotRod-moppe" med alla moderniseringar ...
Buick
Kul med fler som gillar Buick. Tummen upp...
Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook