Blogginlägg Artiklar Kåserier
Nu börjar vi komma in på de små detaljerna - Så har renoveringen nått ett stort steg framåt där allt som fixas till och återmonteras kommer att få stanna kvar på bilen tills att den är besiktad.Alla små detaljer som nu sker i en till synes rasande fart är inte det som kommer få bilen genom besiktningen men är viktiga för att jag ska orka ta de eventuella bakslag som fortfarande kan komma längre fram. Den nya begagnade motorn är inte provstartad än för om den kommer att strula när det sker så behöver jag så mycket positiv inställning som jag kan till bilen för att inte lägga hela projektet i malpåse. Jag är erfaren nog att veta att om jag har gjort alla de andra slitiga sakerna färdiga först så kommer ett eventuellt bakslag vara lättare att lösa när det bara är det kvar.Sen sist så har så mycket hänt som inte har fått några egna blogginlägg men ny klädsel har i alla fall tillverkats och monterats på dörrsidorna och sidostycken bak. Ett nytt innertak har monterats och en egentillskuren gummimatta.Bättre begagnade stolar och baksäte med okej klädsel sitter nu i bilen efter en rejäl ångtvätt för att få bort så mycket missfärgningar som möjligt men framförallt år av gammal unken doft.Klart mycket positiv "bra känsla" att ha med mot det verkliga upploppet över vintern och våren 2024 och den planerade besiktningen.Elen är också färdig efter att jag tillverkade en helt ny kabelstam som fick ersätta alla dåliga originalkablarna som hittades här och var.För att ytterligare bättra på "må bra" känslorna så har nu det mesta av kromet fått sig en omgång polering. Bakre stötfångaren fick först riktas upp efter en del tidigare våldsamheter i sitt liv. Men det gick bra med rikthammare och mothåll och kromet höll. Det var tjockt kvalitets-krom på 50-talet. Främre stötfångaren var däremot utom räddning och hade grovriktats och målats silvergrå. Men så kom ett tips om en räddningsbar framstötfångare så efter affär fixades den till och bytte plats med den målade originalstötfångaren i fram. Och det ser så mycket trevligare ut nu med kromade stötfångarna.Takräcket som införskaffades på annons tidigt i renoveringen har fått nya träribbor och nytillverkade fästen som saknades vid köpet.Tillsammans med reservstötfångarna som inhandlades så köpte jag även ett par bättre begagnade framskärmar som troligtvis kommer att få ersätta originalskärmarna som jag i ett tidigt skede rostlagade. Anledningen är att dom är i ett allmänt bättre skick och har alla viktiga runda former som jag fick gissa mig till när jag svetsade upp originalskärmarna. Övriga små detaljer annars att berätta om är väl att original domkraft som jag trodde att jag skulle få kasta och ersätta då den var en enda rostklump där allt satt fastrostat i varandra. Faktiskt ändå gick att få till med väldigt mycket rostlösning, petande och envishet. Mycket "må bra" ppoäng på det lilla delprojektet. Så är läget nu men som sagt så rusar det på med små detaljer hela tiden som fyller på bilens utseende... Men snart är det dags att börja fylla upp alla oljor och förberedda för den där nervösa starten av motorn... och ta tag i alla de där förväntade små bakslagen som då antagligen kommer.
Nu börjar vi komma in på de små detaljerna

Så har renoveringen nått ett stort steg framåt där allt som fixas till och återmonteras kommer att få stanna kvar på bilen tills att den är besiktad.
Alla små detaljer som nu sker i en till synes rasande fart är inte det som kommer få bilen genom besiktningen men är viktiga för att jag ska orka ta de eventuella bakslag som fortfarande kan komma längre fram. 



Den nya begagnade motorn är inte provstartad än för om den kommer att strula när det sker så behöver jag så mycket positiv inställning som jag kan till bilen för att inte lägga hela projektet i malpåse. Jag är erfaren nog att veta att om jag har gjort alla de andra slitiga sakerna färdiga först så kommer ett eventuellt bakslag vara lättare att lösa när det bara är det kvar.

Sen sist så har så mycket hänt som inte har fått några egna blogginlägg men ny klädsel har i alla fall tillverkats och monterats på dörrsidorna och sidostycken bak. Ett nytt innertak har monterats och en egentillskuren gummimatta.

Bättre begagnade stolar och baksäte med okej klädsel sitter nu i bilen efter en rejäl ångtvätt för att få bort så mycket missfärgningar som möjligt men framförallt år av gammal unken doft.

Klart mycket positiv "bra känsla" att ha med mot det verkliga upploppet över vintern och våren 2024 och den planerade besiktningen.
Elen är också färdig efter att jag tillverkade en helt ny kabelstam som fick ersätta alla dåliga originalkablarna som hittades här och var.

För att ytterligare bättra på "må bra" känslorna så har nu det mesta av kromet fått sig en omgång polering. Bakre stötfångaren fick först riktas upp efter en del tidigare våldsamheter i sitt liv. Men det gick bra med rikthammare och mothåll och kromet höll. Det var tjockt kvalitets-krom på 50-talet. 
Främre stötfångaren var däremot utom räddning och hade grovriktats och målats silvergrå. Men så kom ett tips om en räddningsbar framstötfångare så efter affär fixades den till och bytte plats med den målade originalstötfångaren i fram. 
Och det ser så mycket trevligare ut nu med kromade stötfångarna.

Takräcket som införskaffades på annons tidigt i renoveringen har fått nya träribbor och nytillverkade fästen som saknades vid köpet.

Tillsammans med reservstötfångarna som inhandlades så köpte jag även ett par bättre begagnade framskärmar som troligtvis kommer att få ersätta originalskärmarna som jag i ett tidigt skede rostlagade. Anledningen är att dom är i ett allmänt bättre skick och har alla viktiga runda former som jag fick gissa mig till när jag svetsade upp originalskärmarna. 

Övriga små detaljer annars att berätta om är väl att original domkraft som jag trodde att jag skulle få kasta och ersätta då den var en enda rostklump där allt satt fastrostat i varandra. Faktiskt ändå gick att få till med väldigt mycket rostlösning, petande och envishet. Mycket "må bra" ppoäng på det lilla delprojektet.

 

Så är läget nu men som sagt så rusar det på med små detaljer hela tiden som fyller på bilens utseende... 
Men snart är det dags att börja fylla upp alla oljor och förberedda för den där nervösa starten av motorn... och ta tag i alla de där förväntade små bakslagen som då antagligen kommer.

Ant. besök. 127
Kommentarer
Inga kommentarer än

Skruvat på egna projektbilen
Den egna projektbilen en Volvo PV -1956 har äntligen fått den helrenoverade "original" B16 motorn startad. Och naturligtvis så läggs mycket av den lilla fritiden som finns nu på att få den installerad i PV:n. För er som vill veta mer om det projektet kan lä...
Påskledigt och lite annat
Det har stått still ett tag nu med utvecklingen av sajten eftersom det har funnits mycket att göra på jobbet inför påskledigheten och aktiviteter med släkt och vänner under påskledigheten med bla. besök på ELMIA i Jönköping. Men nu &au...

Vicky 3 - HotRod
  Först lackades ramen i silver innan randningarnas tunna linjer tejpades i silverlacken. Sedan blåstes allt i "Apple Candy Red"   Normal färg för Vicky 3 är en ljust grå-blå nyans men eftersom detta är en "HotRod-moppe" med alla moderniseringar ...
Buick
Kul med fler som gillar Buick. Tummen upp...
Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook