Blogginlägg Artiklar Kåserier
Projekt PV444K - Motorrenovering #7 - Så närmar sig slutet på motorrenoveringen. Det var dags att ta itu med förgasaren.Nya packningar och slitdelar hade kommit hem med posten men innan alla nya delar kunde monteras i den gamla Zenith VN36 förgasaren var det nödvändigt att göra rent de delar som skulle återanvändas. Jag valde nu i min renovering att inte demontera bort varenda liten ventil i förgasaren men alla ventiler blåstes rent med tryckluft efter att både husen och de lösa ventilerna hade fått sig en omgång i ultraljudstvätten. -När det gäller ultraljudstvätten så har jag ingen verkstadsanpassad stor sak utan en liten begagnad smyckes och glasögontvätt på ca. 1-liter som jag köpte på en loppis för ett par år sedan för ett par hundra kronor.-Mitt behov av en ultraljudstvätt är typ för små ventiler eller små detaljer snarare än stora men detta var alltså första verkliga användningen av min lilla ultraljudstvätt och jag var mycket positivt överraskad över hur bra den fungerade.  Vilket "tvättvätska" man skall använda till sin ultraljudstvätt beroende på vad man tvättar finns det massor av kunskap, åsikter och kommentarer om på internet. -Jag grunnade en stund och gjorde sedan min egen utifrån att det mesta som behövdes tvättas, är i mässing. -Jag väljer att inte berätta vad jag använde för att slippa kommentarer från de som har andra åsikter. -Mitt val fungerade för mig och det är huvudsaken. -Viktigt är nog ändå att påpeka att ytligt skit, olja och smuts med fördel tvättas på vanligt sätt med avfettning och borste först för ultraljudstvätten är ingen "övermagisk tvättmaskin". -Därför rengjorde jag förgasarens hus på tradionellt vis medan smådelarna låg i ultraljudstvätten. När dessa var klara och husen allmänt rengjorda fick också dessa sig en rejäl omgång i ultraljudstvätten. -Som sagt tidigare så valde jag nu att inte överdriva renoveringen så utsidan och länkagen mm. fick behålla sin lite råa yta. Att polera och "fräsha" upp dessa är fint att se på ett tag... men de kommer inte behålla finishen när man sedan kör med bilen så jag lägger hellre tiden på annat just nu. -I framtiden finns alltid möjligheten att putsa på delarna när allt är komplett, justerat och fungerar.  Ihopmonterad igen och tillbakamonterad på motorn. Även Fördelaren gjordes ren och är monterad så nu skall det bara i olja i motorn och ventilerna justeras samt brytarspetsarnas avstånd kontrolleras. Kopplas lite kablar och sen så...  Fortsättning följer...   
Projekt PV444K - Motorrenovering #7

Så närmar sig slutet på motorrenoveringen. Det var dags att ta itu med förgasaren.

Nya packningar och slitdelar hade kommit hem med posten men innan alla nya delar kunde monteras i den gamla Zenith VN36 förgasaren var det nödvändigt att göra rent de delar som skulle återanvändas.

 

Jag valde nu i min renovering att inte demontera bort varenda liten ventil i förgasaren men alla ventiler blåstes rent med tryckluft efter att både husen och de lösa ventilerna hade fått sig en omgång i ultraljudstvätten.

 

-När det gäller ultraljudstvätten så har jag ingen verkstadsanpassad stor sak utan en liten begagnad smyckes och glasögontvätt på ca. 1-liter som jag köpte på en loppis för ett par år sedan för ett par hundra kronor.


-Mitt behov av en ultraljudstvätt är typ för små ventiler eller små detaljer snarare än stora men detta var alltså första verkliga användningen av min lilla ultraljudstvätt och jag var mycket positivt överraskad över hur bra den fungerade.

 

 

Vilket "tvättvätska" man skall använda till sin ultraljudstvätt beroende på vad man tvättar finns det massor av kunskap, åsikter och kommentarer om på internet. -Jag grunnade en stund och gjorde sedan min egen utifrån att det mesta som behövdes tvättas, är i mässing. -Jag väljer att inte berätta vad jag använde för att slippa kommentarer från de som har andra åsikter. -Mitt val fungerade för mig och det är huvudsaken.

 

-Viktigt är nog ändå att påpeka att ytligt skit, olja och smuts med fördel tvättas på vanligt sätt med avfettning och borste först för ultraljudstvätten är ingen "övermagisk tvättmaskin". -Därför rengjorde jag förgasarens hus på tradionellt vis medan smådelarna låg i ultraljudstvätten. När dessa var klara och husen allmänt rengjorda fick också dessa sig en rejäl omgång i ultraljudstvätten.

 

-Som sagt tidigare så valde jag nu att inte överdriva renoveringen så utsidan och länkagen mm. fick behålla sin lite råa yta. Att polera och "fräsha" upp dessa är fint att se på ett tag... men de kommer inte behålla finishen när man sedan kör med bilen så jag lägger hellre tiden på annat just nu. -I framtiden finns alltid möjligheten att putsa på delarna när allt är komplett, justerat och fungerar.

 

 

Ihopmonterad igen och tillbakamonterad på motorn. Även Fördelaren gjordes ren och är monterad så nu skall det bara i olja i motorn och ventilerna justeras samt brytarspetsarnas avstånd kontrolleras. Kopplas lite kablar och sen så...

 

 

Fortsättning följer...

 

 

 

Ant. besök. 34
Kommentarer
Inga kommentarer än

Skruvat på egna projektbilen
Den egna projektbilen en Volvo PV -1956 har äntligen fått den helrenoverade "original" B16 motorn startad. Och naturligtvis så läggs mycket av den lilla fritiden som finns nu på att få den installerad i PV:n. För er som vill veta mer om det projektet kan lä...
Påskledigt och lite annat
Det har stått still ett tag nu med utvecklingen av sajten eftersom det har funnits mycket att göra på jobbet inför påskledigheten och aktiviteter med släkt och vänner under påskledigheten med bla. besök på ELMIA i Jönköping. Men nu &au...

Vicky 3 - HotRod
  Först lackades ramen i silver innan randningarnas tunna linjer tejpades i silverlacken. Sedan blåstes allt i "Apple Candy Red"   Normal färg för Vicky 3 är en ljust grå-blå nyans men eftersom detta är en "HotRod-moppe" med alla moderniseringar ...
Buick
Kul med fler som gillar Buick. Tummen upp...
Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook