Blogginlägg Artiklar Kåserier
Projekt PV444K - Rostlagning #5 - Så har jag återigen hållit på lite med PV:nDet har varit lite annat att pyssla med de senaste veckorna så bilen har fått vilat ett tag men nu var det dags att komma vidare... Värmepaketet var helt okej och "lådan" behövdes bara blästras av och få lite ny färg innan ihopmonteringen.  Här med primer efter blästring.  Ser väl inte för farligt ut innan jag började slipa rent... Det fanns inte mycket metall kvar som utgjorde öppningen för lyktpottan... bara lövtunna fragment   Maskeringstejpen användes även här för att skapa mallar. -Sedan kapades och ersattes skärmens frontdel runt öppningen till lyktpottan bit för bit.Hur jag önskade att det hade funnits vettiga ekonomiplåtar för detta ändamål. -Eftersom det är rejäl plåt i skärmarna så finns det många skärmar som skulle kunna räddas enklare om det fanns fronstycke, bakstycke och skärmfästen som ekonomiplåt. Man kanske skulle börja tillverkning   Här har jag börjat skapa första mallarna... Det blev till att byta ut plåten runt hela hålet... Man vill alltid vara optimist men verkligheten är som den är...    Innan jag började kapa bort den gamla plåten så gjorde jag en mall av hålet med hjälp av tejpa över hålet och sedan måla av det längs kanterna. Detta för att ha något att rikta in och "forma" den nya plåtens kant mot.  Och här har mallen kommit till användning  Framskärmen fick lagas upp av flera nya mindre plåtstycken. Anledningen att jag valde flera mindre stycken är att det är det här fallet var lättare att svetsa och rikta var del för sig än att försöka skapa en stor plåt då jag saknar verktygen för detta. -På bilden har jag märkt ut hur kanten skall vikas för att lyktpottan skall kunnas fällas in.  Under hela lagningen provades lyktpottan för att jag ville vara säker på att hålet behöll rätt form blev korrekt.  Efter åtskilliga timmars inpassande, svetsande, riktande mm. mm. så var resultatet så här... men skärmen är verkligen inte bra utan krokig efter någon gammal ikörning i fram.Nederdelen vid stötfångaren är nämligen "grovriktad" tidigare och när jag tog över bilen var även sidan på skärmkanten intryckt och fick dras ut (syns på bilden nedan där det är primer...) Under alla timmar som jag hade hållit på med skärmen hade jag mer än en gång funderat på att få tag i andra, bättre begagnade istället. Men nu blev det så här... Men om jag skulle göra om denna typ av lagning i framtiden så kommer jag garanterat att tillverka en ny hel plåt med hålet för lyktpottan istället för att "lappa ihop" det med småbitar. -Man lär sig alltid något...   Skärmen är provisoriskt upphängd på bilen... Så får jag åter bort lite "skrot" från garagegolvet och inspiriation att fortsätta med nästa framskärm...  Precis som den högra skärmen har den vänstra rost i skärminfästningen ovanpå och i bakstycket... Men denna del av lagningen var ju den minst jobbiga på den högra, så jag misströstar inte.  Jag tänker inte ropa hej än ... men den vänstra skärmens hål för lyktpottan ser faktiskt väldigt mycket bättre ut. Dessutom håller hela frontstycket formen bättre än den "antagligenkrockskadade" högerskärmens. Vi hörs framöver...
Projekt PV444K - Rostlagning #5

Så har jag återigen hållit på lite med PV:n

Det har varit lite annat att pyssla med de senaste veckorna så bilen har fått vilat ett tag men nu var det dags att komma vidare...

 

Värmepaketet var helt okej och "lådan" behövdes bara blästras av och få lite ny färg innan ihopmonteringen.

 

 

Här med primer efter blästring.

 

 

Ser väl inte för farligt ut innan jag började slipa rent... Det fanns inte mycket metall kvar som utgjorde öppningen för lyktpottan... bara lövtunna fragment

 

 

 

Maskeringstejpen användes även här för att skapa mallar. -Sedan kapades och ersattes skärmens frontdel runt öppningen till lyktpottan bit för bit.

Hur jag önskade att det hade funnits vettiga ekonomiplåtar för detta ändamål. -Eftersom det är rejäl plåt i skärmarna så finns det många skärmar som skulle kunna räddas enklare om det fanns fronstycke, bakstycke och skärmfästen som ekonomiplåt.

 

Man kanske skulle börja tillverkning Laughing

 

 

Här har jag börjat skapa första mallarna... Det blev till att byta ut plåten runt hela hålet... Man vill alltid vara optimist men verkligheten är som den är... Tongue out

 

 

 

Innan jag började kapa bort den gamla plåten så gjorde jag en mall av hålet med hjälp av tejpa över hålet och sedan måla av det längs kanterna. Detta för att ha något att rikta in och "forma" den nya plåtens kant mot.

 

 

Och här har mallen kommit till användning

 

 

Framskärmen fick lagas upp av flera nya mindre plåtstycken. Anledningen att jag valde flera mindre stycken är att det är det här fallet var lättare att svetsa och rikta var del för sig än att försöka skapa en stor plåt då jag saknar verktygen för detta. -På bilden har jag märkt ut hur kanten skall vikas för att lyktpottan skall kunnas fällas in.

 

 

Under hela lagningen provades lyktpottan för att jag ville vara säker på att hålet behöll rätt form blev korrekt.

 

 

Efter åtskilliga timmars inpassande, svetsande, riktande mm. mm. så var resultatet så här... men skärmen är verkligen inte bra utan krokig efter någon gammal ikörning i fram.

Nederdelen vid stötfångaren är nämligen "grovriktad" tidigare och när jag tog över bilen var även sidan på skärmkanten intryckt och fick dras ut (syns på bilden nedan där det är primer...)

 

Under alla timmar som jag hade hållit på med skärmen hade jag mer än en gång funderat på att få tag i andra, bättre begagnade istället. Men nu blev det så här... Men om jag skulle göra om denna typ av lagning i framtiden så kommer jag garanterat att tillverka en ny hel plåt med hålet för lyktpottan istället för att "lappa ihop" det med småbitar. -Man lär sig alltid något... 

 

 

Skärmen är provisoriskt upphängd på bilen... Så får jag åter bort lite "skrot" från garagegolvet och inspiriation att fortsätta med nästa framskärm...

 

 

Precis som den högra skärmen har den vänstra rost i skärminfästningen ovanpå och i bakstycket... Men denna del av lagningen var ju den minst jobbiga på den högra, så jag misströstar inte.

 

 

Jag tänker inte ropa hej än ... men den vänstra skärmens hål för lyktpottan ser faktiskt väldigt mycket bättre ut. Dessutom håller hela frontstycket formen bättre än den "antagligen

krockskadade" högerskärmens.

 

Vi hörs framöver...

Ant. besök. 68
Kommentarer
Inga kommentarer än

Skruvat på egna projektbilen
Den egna projektbilen en Volvo PV -1956 har äntligen fått den helrenoverade "original" B16 motorn startad. Och naturligtvis så läggs mycket av den lilla fritiden som finns nu på att få den installerad i PV:n. För er som vill veta mer om det projektet kan lä...
Påskledigt och lite annat
Det har stått still ett tag nu med utvecklingen av sajten eftersom det har funnits mycket att göra på jobbet inför påskledigheten och aktiviteter med släkt och vänner under påskledigheten med bla. besök på ELMIA i Jönköping. Men nu &au...

Vicky 3 - HotRod
  Först lackades ramen i silver innan randningarnas tunna linjer tejpades i silverlacken. Sedan blåstes allt i "Apple Candy Red"   Normal färg för Vicky 3 är en ljust grå-blå nyans men eftersom detta är en "HotRod-moppe" med alla moderniseringar ...
Buick
Kul med fler som gillar Buick. Tummen upp...
Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook