Blogginlägg Artiklar Kåserier
Projekt PV444K - Renovering bromsar bak #1 -  Så kom det ett bakslag igen... som var lite väntat. Bromsbackarna som såg anskrämliga ut vid demonteringen men som doldes av mycket skit gjordes rena idag.  Den första bromsbackens bromsband såg efter rengöring inte ut att vara helt slut men det var inte mycket belägg kvar. Så länge du har material kvar så kan ojämnheter och "glasade" ytor fixas till med smärgelduk. Jag använder grov storlek till det. I det här fallet en längre bit 80-korn smärgelduk som dras över backens yta genom att hålla i varsin ända för att sträcka ut smärgeldukens längd över bromsbandet och sedan dra det över bromsbandets yta (längsled) med hela smärgeldukens slipyta liggandes mot och med ett jämnt och inte alltför hårt tryck. Detta sätt gör att du inte slipar bromsbandets yta ojämnt vilket är alltför lätt med andra metoder. -Tänk på att använda munskydd för det är inget nyttigt att få i sig "bromsdamm". Både nya och gamla belägg innehåller både det ena och andra som är cancer-framkallande så använd skyddsutrustning och tänk dig för hur du utför arbetet...  Den andra bromsbackens bromsband kunde direkt efter rengöring konstateras vara helt slut. Denna har gått på övertid kan man säga för nitarna har börjat slipa mot trumman. Jag har ännu inte kontrollerat trumorna mer ordentligt men jag är inte alltför orolig då det är mässingsnitar och bromsjusteringen (cirkeln i mitten på bilden) inte har nötts mer än det nu har gjort. Hade det funnits sprickor i bromsbandet eller mer "skavd" metall synligt hade jag varit mer orolig. Det här är trots allt bara vanligt bruksslitage som måste åtgärdas. Hursom så beställdes bromsbandssats nu till både bak och fram. I fram när jag renoverade framvagnen så var frambromsarnas bromsband mindre slitna så jag lät det hela bero då. Just för att jag då inte visste hur det skulle se ut i bak. Det skulle säkert gå att bara byta bromsbanden i bak men när jag nu ändå har renoverat alla cylindrar och byter alla bromsledningar på bilen så känns det helt galet att falla på något så fånigt som ojämn eller bristfällig bromsverkan vid besiktningen när det är dags. Och värdet på bilen minskar inte heller av att jag gör denna åtgärd. Jag återkommer längre fram till bromsarna när de nya bromsbanden skall nitas på backarna.
Projekt PV444K - Renovering bromsar bak #1

 

Så kom det ett bakslag igen... som var lite väntat. Bromsbackarna som såg anskrämliga ut vid demonteringen men som doldes av mycket skit gjordes rena idag.

 

 

Den första bromsbackens bromsband såg efter rengöring inte ut att vara helt slut men det var inte mycket belägg kvar. Så länge du har material kvar så kan ojämnheter och "glasade" ytor fixas till med smärgelduk. Jag använder grov storlek till det.

 

I det här fallet en längre bit 80-korn smärgelduk som dras över backens yta genom att hålla i varsin ända för att sträcka ut smärgeldukens längd över bromsbandet och sedan dra det över bromsbandets yta (längsled) med hela smärgeldukens slipyta liggandes mot och med ett jämnt och inte alltför hårt tryck.

 

Detta sätt gör att du inte slipar bromsbandets yta ojämnt vilket är alltför lätt med andra metoder. -Tänk på att använda munskydd för det är inget nyttigt att få i sig "bromsdamm". Både nya och gamla belägg innehåller både det ena och andra som är cancer-framkallande så använd skyddsutrustning och tänk dig för hur du utför arbetet...

 

 

Den andra bromsbackens bromsband kunde direkt efter rengöring konstateras vara helt slut. Denna har gått på övertid kan man säga för nitarna har börjat slipa mot trumman.
Jag har ännu inte kontrollerat trumorna mer ordentligt men jag är inte alltför orolig då det är mässingsnitar och bromsjusteringen (cirkeln i mitten på bilden) inte har nötts mer än det nu har gjort.

 

Hade det funnits sprickor i bromsbandet eller mer "skavd" metall synligt hade jag varit mer orolig. Det här är trots allt bara vanligt bruksslitage som måste åtgärdas.

 

Hursom så beställdes bromsbandssats nu till både bak och fram. I fram när jag renoverade framvagnen så var frambromsarnas bromsband mindre slitna så jag lät det hela bero då. Just för att jag då inte visste hur det skulle se ut i bak.

 

Det skulle säkert gå att bara byta bromsbanden i bak men när jag nu ändå har renoverat alla cylindrar och byter alla bromsledningar på bilen så känns det helt galet att falla på något så fånigt som ojämn eller bristfällig bromsverkan vid besiktningen när det är dags. Och värdet på bilen minskar inte heller av att jag gör denna åtgärd.

 

Jag återkommer längre fram till bromsarna när de nya bromsbanden skall nitas på backarna.

Ant. besök. 69
Kommentarer
Inga kommentarer än

Skruvat på egna projektbilen
Den egna projektbilen en Volvo PV -1956 har äntligen fått den helrenoverade "original" B16 motorn startad. Och naturligtvis så läggs mycket av den lilla fritiden som finns nu på att få den installerad i PV:n. För er som vill veta mer om det projektet kan lä...
Påskledigt och lite annat
Det har stått still ett tag nu med utvecklingen av sajten eftersom det har funnits mycket att göra på jobbet inför påskledigheten och aktiviteter med släkt och vänner under påskledigheten med bla. besök på ELMIA i Jönköping. Men nu &au...

Vicky 3 - HotRod
  Först lackades ramen i silver innan randningarnas tunna linjer tejpades i silverlacken. Sedan blåstes allt i "Apple Candy Red"   Normal färg för Vicky 3 är en ljust grå-blå nyans men eftersom detta är en "HotRod-moppe" med alla moderniseringar ...
Buick
Kul med fler som gillar Buick. Tummen upp...
Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook