Blogginlägg Artiklar Kåserier
Projekt PV444K - Rostlagning #4 - Tillbaka till rostlagningen igen då. Och eftersom framändan på PV:n verkligen har börjat ta form nu så kändes det rätt att äntligen ta tag i den mer avancerade delen av rostlagningen.  Framskärmarna visade sig ha rost på alla de ställen som gamla PV och Duett-skärmar alltid brukar ha. Infästningarna och runt lyktpottorna.Det enklaste är alltid att hitta bättre skärmar... men de är svårare och dyrare än man tror att hitta och nytillverkade är ännu mer pengar.  Att jag nu lägger tid på att laga originalskärmarna handlar nog mer om pengar... att jag har tid och att det kan vara kul att ha kvar originalskärmarna. Sedan är det ju faktiskt praktiskt möjligt att göra också med tanke på hur tjock plåt som bilarna på den tiden tillverkades i.  -Det finns i princip alltid friska ytor runt rosten att svetsa den nya plåten i utan att behöva byta ut stora ytor.  Rosthålen runt lyktpottans infästning ser riktigt usel ut men faktum är att det nog inte skall vara alltför jävligt då "frisk plåt" finns alldeles intill hålen. -Det blir lite finlir men inspirerande och lagomt utmanande   Innan något kapas bort eller förstörs av den rostiga plåten så gjorde jag en mall till den nya plåten  En grov första mall i kartong skars ut efter skärmens form för att kunna rita ut den nya plåten efter. Den har medvetet mycket marginal.  Nya plåten är utklippt efter kartongmallen. Som sagt med mycket övermån för fortsatt bearbetning...  För att få över den mer exakta formen som den nya plåten måste ha samt för att få placeringen av hålen för infästningen av skärmen mot karossen så tejpade jag maskeringstejp i tre lager över resterna av den rostiga skärmens plåt och ritade av den.  Sedan sattes tejpen fast på den nya plåten och kliptes till lite bättre men fortfarande med lite marginal. -Jag älskar min elektriska plåtsax... vilken enorm skillnad mot att handklippa stora ytor   Här har jag borrat hål för infästningarna. När plåten väl är fastpunktad på skärmen och sitter stadigt på plats så kommer jag att fräsa bort plåten mellan hålen och göra dessa "avlånga" för justering vid montering av skärmen. (på Bilden finns även plåten  till den andra framskärmen - Den är mycket sämre så jag använder praktiskt samma mall)  Med den nya plåten klar och inmätt så kapades den gamla kanten bort. "Friska" delar sparades för att kunna fixera den nya plåten på rätt avstånd. Dessa bitar försvinner längre fram i processen.  Den nya plåten har här punktats fast i skärmen. Tyvärr saknas en bild som visar hur jag knackade till en "läpp" på den som förstärkning innan den sattes fast. -Hålen har på bilden frästs ur för att medge justering vid montering av skärmen mot karossen senare.  Här syns "förstärkningsläppen" tillknackad längs plåten. Den är till för att förstärka plåten. Den kommer att slipas till och bli något smalare.  Den behöver inte vara speciellt bred för att fylla sin förstyvande funktion. Plåten som används är 0.9mm karosseri-plåt  Efter ett par timmars jobb var första delen av lagningen av första skärmen klar och avslutades med skyddande kallförzinkning på sprejburk av den nya plåtens fram och baksida.  Fortsättningen kommer innbära att bakkanten på skärmen lagas med ny plåt. Det är när dessa bitar skärs bort som de gamla bitarna jag behöll för att ha som "riktmärken / distanser" också försvinner... Men det blir i nästa del...  Fortsättning följer...
Projekt PV444K - Rostlagning #4

Tillbaka till rostlagningen igen då. Och eftersom framändan på PV:n verkligen har börjat ta form nu så kändes det rätt att äntligen ta tag i den mer avancerade delen av rostlagningen.

 

 

Framskärmarna visade sig ha rost på alla de ställen som gamla PV och Duett-skärmar alltid brukar ha. Infästningarna och runt lyktpottorna.

Det enklaste är alltid att hitta bättre skärmar... men de är svårare och dyrare än man tror att hitta och nytillverkade är ännu mer pengar.

 

 

Att jag nu lägger tid på att laga originalskärmarna handlar nog mer om pengar... att jag har tid och att det kan vara kul att ha kvar originalskärmarna. Sedan är det ju faktiskt praktiskt möjligt att göra också med tanke på hur tjock plåt som bilarna på den tiden tillverkades i.  -Det finns i princip alltid friska ytor runt rosten att svetsa den nya plåten i utan att behöva byta ut stora ytor.

 

 

Rosthålen runt lyktpottans infästning ser riktigt usel ut men faktum är att det nog inte skall vara alltför jävligt då "frisk plåt" finns alldeles intill hålen. -Det blir lite finlir men inspirerande och lagomt utmanande Laughing

 

 

Innan något kapas bort eller förstörs av den rostiga plåten så gjorde jag en mall till den nya plåten

 

 

En grov första mall i kartong skars ut efter skärmens form för att kunna rita ut den nya plåten efter. Den har medvetet mycket marginal.

 

 

Nya plåten är utklippt efter kartongmallen. Som sagt med mycket övermån för fortsatt bearbetning...

 

 

För att få över den mer exakta formen som den nya plåten måste ha samt för att få placeringen av hålen för infästningen av skärmen mot karossen så tejpade jag maskeringstejp i tre lager över resterna av den rostiga skärmens plåt och ritade av den.

 

 

Sedan sattes tejpen fast på den nya plåten och kliptes till lite bättre men fortfarande med lite marginal. -Jag älskar min elektriska plåtsax... vilken enorm skillnad mot att handklippa stora ytor Laughing

 

 

Här har jag borrat hål för infästningarna. När plåten väl är fastpunktad på skärmen och sitter stadigt på plats så kommer jag att fräsa bort plåten mellan hålen och göra dessa "avlånga" för justering vid montering av skärmen. (på Bilden finns även plåten  till den andra framskärmen - Den är mycket sämre så jag använder praktiskt samma mall)

 

 

Med den nya plåten klar och inmätt så kapades den gamla kanten bort. "Friska" delar sparades för att kunna fixera den nya plåten på rätt avstånd. Dessa bitar försvinner längre fram i processen.

 

 

Den nya plåten har här punktats fast i skärmen. Tyvärr saknas en bild som visar hur jag knackade till en "läpp" på den som förstärkning innan den sattes fast. -Hålen har på bilden frästs ur för att medge justering vid montering av skärmen mot karossen senare.

 

 

Här syns "förstärkningsläppen" tillknackad längs plåten. Den är till för att förstärka plåten. Den kommer att slipas till och bli något smalare.  Den behöver inte vara speciellt bred för att fylla sin förstyvande funktion. Plåten som används är 0.9mm karosseri-plåt

 

 

Efter ett par timmars jobb var första delen av lagningen av första skärmen klar och avslutades med skyddande kallförzinkning på sprejburk av den nya plåtens fram och baksida.

 

 

Fortsättningen kommer innbära att bakkanten på skärmen lagas med ny plåt. Det är när dessa bitar skärs bort som de gamla bitarna jag behöll för att ha som "riktmärken / distanser" också försvinner... Men det blir i nästa del... Laughing

 

Fortsättning följer...

Ant. besök. 86
Kommentarer
Inga kommentarer än

Skruvat på egna projektbilen
Den egna projektbilen en Volvo PV -1956 har äntligen fått den helrenoverade "original" B16 motorn startad. Och naturligtvis så läggs mycket av den lilla fritiden som finns nu på att få den installerad i PV:n. För er som vill veta mer om det projektet kan lä...
Påskledigt och lite annat
Det har stått still ett tag nu med utvecklingen av sajten eftersom det har funnits mycket att göra på jobbet inför påskledigheten och aktiviteter med släkt och vänner under påskledigheten med bla. besök på ELMIA i Jönköping. Men nu &au...

Vicky 3 - HotRod
  Först lackades ramen i silver innan randningarnas tunna linjer tejpades i silverlacken. Sedan blåstes allt i "Apple Candy Red"   Normal färg för Vicky 3 är en ljust grå-blå nyans men eftersom detta är en "HotRod-moppe" med alla moderniseringar ...
Buick
Kul med fler som gillar Buick. Tummen upp...
Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook