Projekt PV444K - Rostlagning #7 -  Så blev det en avslutande dag i rostlagningen av framskärmarna till PV:nEn större bit av vänstra framskärmens nederkant var uselt lagad med spackel sedan tidigare och det fanns inget hopp om att kunna "lappa" i med mindre plåtbitar.  Även på vänstra framskärmen är det fläckvis mängder med spackel. Det lutar mer och mer åt att farbrorn som har haft bilen längre tillbaka har haft mycket otur i trafiken.  Här har jag tillverkat en ny ersättningsplåt efter att först ha "mallat" av den gamla med maskeringstejp och sedan fört över formen till den nya plåten. Lite justering av formen så är det dags att svetsa fast den.  Injusteringar och riktning av formerna innan det är dags att svetsa.  Nya plåtet på plats och med kallzink påmålat. Ytterligare en bit plåt måste bytas här sedan är den här delen av skärmen fixad i väntan på förberedelse för lack.  Till skillnad mot den högra framskärmens öppning för "lyktpottan" så var den vänstra riktigt okej. Två mindre hål och ett lite större som på bilden har fått en ny plåtbit inpassad för svetsning.  Hålen är igenlagda och skärmen är nu färdig för bearbetning inför lackering. Men det får vänta för det finns mer rost att ta hand om på PV:n först  I väntan på att övrig rost har åtgärdats så hängde jag upp skärmarna provisoriskt med fronten . På så sätt har jag fått lite mer fri golvyta i garaget och slipper trängas...  Rostlagningen fortsätter nu i bak och den vänstra bakskärmen togs bort efter en mindre kamp än förväntat. På bilden har jag börjat skrapa bort underedsmassa för att hitta "dolda" rosthål. Och rosthål finns det om någon nu undrar.   Dom här hålen hade jag redan upptäckt innan skärmen togs bort. Det är tack och lov inte något komplicerat ställe att komma åt. Observera att den stora rostiga plåten är en tidigare lagning som har popnitats fast. Man kan skratta åt det nu men det var så som många bilar fick några år till på vägarna innan deras ägare hade skramlat ihop stålar till någon nyare bil.  Då är hålen inne i hjulhusets tak värre. Men det skall också gå att lösa...  Jag hade fruktat en mycket värre syn än det här så jag misströstar inte. Det är bara att klippa plåt och bränna på med svetsen. En fördel är också att alla lagningar i hjulhuset inte kommer att synas så mycket efterarbete kommer jag att slippa här.  Själva bakskärmen kommer dock att kräva en hel del finlir. Precis som med framskärmarna är denna bakskärm egentligen inte värd att försöka rädda med tanke på skicket. Men jag kommer fixa till den ändå för att spara pengar just nu.  På "ovansidan" saknas ett stort stycke av skärmen och hela infästningen av skärmen är rutten  Att blästra "fram" och "bakskärmar" är inte att tänka på för jag undrar hur många hål ytterligare då som uppdagas. Det finns åtskilligt med rost på insidan av skärmarnas "hela" ytor och det är stor risk att plåten där är "lövtunn". Det blir i stället att varsamt med roterande stålborste borsta bort så mycket löst skit och rost som möjligt och därefter pensla roststopp, kallförzinka, måla och till sist lägga på ny rostskydsmassa på alla skärmarnas insidor. Det köper mig tid att kunna besikta bilen, köra med den kommande åren och leta efter bättre skärmar under tiden.  Lite synd att jag behöver ta bort det här klistermärket på bakskärmen för att kunna renovera den. -Men det går ju att tillverka ett nytt senare  Fortsättning följer...
Projekt PV444K - Rostlagning #7

 

Så blev det en avslutande dag i rostlagningen av framskärmarna till PV:n

En större bit av vänstra framskärmens nederkant var uselt lagad med spackel sedan tidigare och det fanns inget hopp om att kunna "lappa" i med mindre plåtbitar.

 

 

Även på vänstra framskärmen är det fläckvis mängder med spackel. Det lutar mer och mer åt att farbrorn som har haft bilen längre tillbaka har haft mycket otur i trafiken.

 

 

Här har jag tillverkat en ny ersättningsplåt efter att först ha "mallat" av den gamla med maskeringstejp och sedan fört över formen till den nya plåten. Lite justering av formen så är det dags att svetsa fast den.

 

 

Injusteringar och riktning av formerna innan det är dags att svetsa.

 

 

Nya plåtet på plats och med kallzink påmålat. Ytterligare en bit plåt måste bytas här sedan är den här delen av skärmen fixad i väntan på förberedelse för lack.

 

 

Till skillnad mot den högra framskärmens öppning för "lyktpottan" så var den vänstra riktigt okej. Två mindre hål och ett lite större som på bilden har fått en ny plåtbit inpassad för svetsning.

 

 

Hålen är igenlagda och skärmen är nu färdig för bearbetning inför lackering. Men det får vänta för det finns mer rost att ta hand om på PV:n först

 

 

I väntan på att övrig rost har åtgärdats så hängde jag upp skärmarna provisoriskt med fronten . På så sätt har jag fått lite mer fri golvyta i garaget och slipper trängas...

 

 

Rostlagningen fortsätter nu i bak och den vänstra bakskärmen togs bort efter en mindre kamp än förväntat. På bilden har jag börjat skrapa bort underedsmassa för att hitta "dolda" rosthål. Och rosthål finns det om någon nu undrar.

 

 

 Dom här hålen hade jag redan upptäckt innan skärmen togs bort. Det är tack och lov inte något komplicerat ställe att komma åt. Observera att den stora rostiga plåten är en tidigare lagning som har popnitats fast. Man kan skratta åt det nu men det var så som många bilar fick några år till på vägarna innan deras ägare hade skramlat ihop stålar till någon nyare bil.

 

 

Då är hålen inne i hjulhusets tak värre. Men det skall också gå att lösa...

 

 

Jag hade fruktat en mycket värre syn än det här så jag misströstar inte. Det är bara att klippa plåt och bränna på med svetsen. En fördel är också att alla lagningar i hjulhuset inte kommer att synas så mycket efterarbete kommer jag att slippa här.

 

 

Själva bakskärmen kommer dock att kräva en hel del finlir. Precis som med framskärmarna är denna bakskärm egentligen inte värd att försöka rädda med tanke på skicket. Men jag kommer fixa till den ändå för att spara pengar just nu.

 

 

På "ovansidan" saknas ett stort stycke av skärmen och hela infästningen av skärmen är rutten

 

 

Att blästra "fram" och "bakskärmar" är inte att tänka på för jag undrar hur många hål ytterligare då som uppdagas. Det finns åtskilligt med rost på insidan av skärmarnas "hela" ytor och det är stor risk att plåten där är "lövtunn".

Det blir i stället att varsamt med roterande stålborste borsta bort så mycket löst skit och rost som möjligt och därefter pensla roststopp, kallförzinka, måla och till sist lägga på ny rostskydsmassa på alla skärmarnas insidor. Det köper mig tid att kunna besikta bilen, köra med den kommande åren och leta efter bättre skärmar under tiden.

 

 

Lite synd att jag behöver ta bort det här klistermärket på bakskärmen för att kunna renovera den. -Men det går ju att tillverka ett nytt senare Laughing

 

Fortsättning följer...

Nybyggnation till det gamla
Hela MOTORSTOPP.se är just nu under en  återuppbyggnad efter att under många år enbart ha varit en privat sida. Allt byggs nu upp från grunden igen för att medlemmar ska kunna bidra med bilder, inlägg etc.  Det är en hel del kodande f&o...
Uppbyggnaden fortsätter
För långsamt tycker säkert en del men framåt.Sidan börjar sakta fyllas på med mer saker och snart så kan medlemmar börja bidra med sina bilder och annat motorrelaterat. Det är ändå viktigt att jag hinner kontrollera att de funktioner s...
Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook