Blogginlägg Artiklar Kåserier
Projekt PV444K - Rostlagning #8 -   Så var det dags att ta tag i rosten i bakre hjulhuset samt tröskeln  som ansluter mot hjulhuset.  Den gamla inner-plåten i tröskeln och mot väggen vid baksätet är helt slut och måste bytas. Detta hade jag räknat med så det var ingen chock direkt.Lite komiskt var att när jag hade ritsat ut och kapat för den nya tröskelplåten. Så visade det sig att den gamla plåten redan hade bytts ut tidigare och att jag la snittet precis där den hade svetsats tidigare. 1 cm med spackel hade man även täckt den gamla lagningen med på den tiden för att kunna få till formen.  Hjulhuset har också fått rosten urkapad. Det gäller att hela tiden tänka efter innan man kapar hejvilt för även om den gamla plåten är slut så visar den på referenspunkter som den nya plåten skall passa mot.  Innan jag gick vidare med att börja kapa ur det rostiga golvet under baksätet passar jag in den nya rep-plåten mot tröskeln och ser till att den stämmer i infästningarna mot det rostiga golvet under baksätet.  Den nya plåten har mycket övermått vilket är bra för att den ska kunna täcka så mycket behov som rosten kräver. Här har jag grovt format till den så att passar mina behov och ansluter mot den nya tröskeln. Allt enligt den gamla rostiga plåtens referenspunkter.  När den gamla plåten kapas ur så får det gärna göras stegvis i både två och tre steg, så att man i efterhand slipper fylla upp onödiga glipor.  Nu har de viktigaste nya plåtarna formats till. Så nu skall alla ytor som skall svetsas göras ordentligt rena och sedan är det bara att börja punkta fast dom en i sänder innan helsvetsning. Fortsättning följer...      
Projekt PV444K - Rostlagning #8

 

 

Så var det dags att ta tag i rosten i bakre hjulhuset samt tröskeln  som ansluter mot hjulhuset.

 

 

Den gamla inner-plåten i tröskeln och mot väggen vid baksätet är helt slut och måste bytas. Detta hade jag räknat med så det var ingen chock direkt.

Lite komiskt var att när jag hade ritsat ut och kapat för den nya tröskelplåten. Så visade det sig att den gamla plåten redan hade bytts ut tidigare och att jag la snittet precis där den hade svetsats tidigare. 1 cm med spackel hade man även täckt den gamla lagningen med på den tiden för att kunna få till formen.

 

 

Hjulhuset har också fått rosten urkapad. Det gäller att hela tiden tänka efter innan man kapar hejvilt för även om den gamla plåten är slut så visar den på referenspunkter som den nya plåten skall passa mot.

 

 

Innan jag gick vidare med att börja kapa ur det rostiga golvet under baksätet passar jag in den nya rep-plåten mot tröskeln och ser till att den stämmer i infästningarna mot det rostiga golvet under baksätet.

 

 

Den nya plåten har mycket övermått vilket är bra för att den ska kunna täcka så mycket behov som rosten kräver. Här har jag grovt format till den så att passar mina behov och ansluter mot den nya tröskeln. Allt enligt den gamla rostiga plåtens referenspunkter.

 

 

När den gamla plåten kapas ur så får det gärna göras stegvis i både två och tre steg, så att man i efterhand slipper fylla upp onödiga glipor.

 

 

Nu har de viktigaste nya plåtarna formats till. Så nu skall alla ytor som skall svetsas göras ordentligt rena och sedan är det bara att börja punkta fast dom en i sänder innan helsvetsning.

 

Fortsättning följer...

 

 

 

 

 

 

Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook