Blogginlägg Artiklar Kåserier
Projekt PV444K - Rostlagning #8 -   Så var det dags att ta tag i rosten i bakre hjulhuset samt tröskeln  som ansluter mot hjulhuset.  Den gamla inner-plåten i tröskeln och mot väggen vid baksätet är helt slut och måste bytas. Detta hade jag räknat med så det var ingen chock direkt.Lite komiskt var att när jag hade ritsat ut och kapat för den nya tröskelplåten. Så visade det sig att den gamla plåten redan hade bytts ut tidigare och att jag la snittet precis där den hade svetsats tidigare. 1 cm med spackel hade man även täckt den gamla lagningen med på den tiden för att kunna få till formen.  Hjulhuset har också fått rosten urkapad. Det gäller att hela tiden tänka efter innan man kapar hejvilt för även om den gamla plåten är slut så visar den på referenspunkter som den nya plåten skall passa mot.  Innan jag gick vidare med att börja kapa ur det rostiga golvet under baksätet passar jag in den nya rep-plåten mot tröskeln och ser till att den stämmer i infästningarna mot det rostiga golvet under baksätet.  Den nya plåten har mycket övermått vilket är bra för att den ska kunna täcka så mycket behov som rosten kräver. Här har jag grovt format till den så att passar mina behov och ansluter mot den nya tröskeln. Allt enligt den gamla rostiga plåtens referenspunkter.  När den gamla plåten kapas ur så får det gärna göras stegvis i både två och tre steg, så att man i efterhand slipper fylla upp onödiga glipor.  Nu har de viktigaste nya plåtarna formats till. Så nu skall alla ytor som skall svetsas göras ordentligt rena och sedan är det bara att börja punkta fast dom en i sänder innan helsvetsning. Fortsättning följer...      
Projekt PV444K - Rostlagning #8

 

 

Så var det dags att ta tag i rosten i bakre hjulhuset samt tröskeln  som ansluter mot hjulhuset.

 

 

Den gamla inner-plåten i tröskeln och mot väggen vid baksätet är helt slut och måste bytas. Detta hade jag räknat med så det var ingen chock direkt.

Lite komiskt var att när jag hade ritsat ut och kapat för den nya tröskelplåten. Så visade det sig att den gamla plåten redan hade bytts ut tidigare och att jag la snittet precis där den hade svetsats tidigare. 1 cm med spackel hade man även täckt den gamla lagningen med på den tiden för att kunna få till formen.

 

 

Hjulhuset har också fått rosten urkapad. Det gäller att hela tiden tänka efter innan man kapar hejvilt för även om den gamla plåten är slut så visar den på referenspunkter som den nya plåten skall passa mot.

 

 

Innan jag gick vidare med att börja kapa ur det rostiga golvet under baksätet passar jag in den nya rep-plåten mot tröskeln och ser till att den stämmer i infästningarna mot det rostiga golvet under baksätet.

 

 

Den nya plåten har mycket övermått vilket är bra för att den ska kunna täcka så mycket behov som rosten kräver. Här har jag grovt format till den så att passar mina behov och ansluter mot den nya tröskeln. Allt enligt den gamla rostiga plåtens referenspunkter.

 

 

När den gamla plåten kapas ur så får det gärna göras stegvis i både två och tre steg, så att man i efterhand slipper fylla upp onödiga glipor.

 

 

Nu har de viktigaste nya plåtarna formats till. Så nu skall alla ytor som skall svetsas göras ordentligt rena och sedan är det bara att börja punkta fast dom en i sänder innan helsvetsning.

 

Fortsättning följer...

 

 

 

 

 

 

Ant. besök. 108
Kommentarer
Inga kommentarer än

Skruvat på egna projektbilen
Den egna projektbilen en Volvo PV -1956 har äntligen fått den helrenoverade "original" B16 motorn startad. Och naturligtvis så läggs mycket av den lilla fritiden som finns nu på att få den installerad i PV:n. För er som vill veta mer om det projektet kan lä...
Påskledigt och lite annat
Det har stått still ett tag nu med utvecklingen av sajten eftersom det har funnits mycket att göra på jobbet inför påskledigheten och aktiviteter med släkt och vänner under påskledigheten med bla. besök på ELMIA i Jönköping. Men nu &au...

Vicky 3 - HotRod
  Först lackades ramen i silver innan randningarnas tunna linjer tejpades i silverlacken. Sedan blåstes allt i "Apple Candy Red"   Normal färg för Vicky 3 är en ljust grå-blå nyans men eftersom detta är en "HotRod-moppe" med alla moderniseringar ...
Buick
Kul med fler som gillar Buick. Tummen upp...
Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook