Projekt PV444K - Rostlagning #1 - Nu när motorn är satt i väntan på sin tur igen så har jag gått över till karossen igen.För att kunna laga trösklarna måste framskärmarna och fronten demonteras. -Hur mycket rost som skulle dyka upp vid skärminfästningarna var oroande med tanke på hur själva skärmarna såg ut på utsidan i anslutning mot karossen.  Men som så många gånger tidigare i det här projektet så överraskade PV:n och de uppenbara ställena mot torpedväggen hade bara ytrost vid infästningen av skärmarna och tjockt med rostskyddsmassa på övriga ytan vilken inte ville låta sig nötas bort av stålborsten på vinkelslipen.  Tyvärr måste sägas att varje gång något har sett bättre ut än jag förväntat mig så dyker något annat oväntat upp som ser mycket värre ut. -Rambenet på höger sida vid framvagnens infästning har ett rosthål som inte syntes med inneskärmarna på. Nu är det inte något stort problem. Det är kraftig plåt i PV:n så det mesta av dessa plåtjobb handlar mest om tid... kapa, svetsa och slipa...  så det fixar sig.   Nästa steg blev att demontera framvagnens bärarmar. Det såg förbaskat jobbigt ut med all rost men som om PV:n ville visa välvilja så släppte mutter efter mutter oväntat snällt med hjälp av mutterknacken.  Jäklar vad med gammal jord och smuts som ramlade ned men demonteringen av framvagnen från bilen är i alla fall nästan färdigt. -Motorrummet kommer att snyggas till och framvagnen renoveras då bussningarna troligtvis fortfarande är samma som monterades 1956 på volvos fabrik. Glapp kunde konstateras i alla bussningarna när jag bände i bärarmarna...-Fortsättning följer...  
Projekt PV444K - Rostlagning #1

Nu när motorn är satt i väntan på sin tur igen så har jag gått över till karossen igen.

För att kunna laga trösklarna måste framskärmarna och fronten demonteras. -Hur mycket rost som skulle dyka upp vid skärminfästningarna var oroande med tanke på hur själva skärmarna såg ut på utsidan i anslutning mot karossen.
 

 

Men som så många gånger tidigare i det här projektet så överraskade PV:n och de uppenbara ställena mot torpedväggen hade bara ytrost vid infästningen av skärmarna och tjockt med rostskyddsmassa på övriga ytan vilken inte ville låta sig nötas bort av stålborsten på vinkelslipen.

 

 

Tyvärr måste sägas att varje gång något har sett bättre ut än jag förväntat mig så dyker något annat oväntat upp som ser mycket värre ut. -Rambenet på höger sida vid framvagnens infästning har ett rosthål som inte syntes med inneskärmarna på.

 

Nu är det inte något stort problem. Det är kraftig plåt i PV:n så det mesta av dessa plåtjobb handlar mest om tid... kapa, svetsa och slipa...  så det fixar sig. Laughing

 

 

Nästa steg blev att demontera framvagnens bärarmar. Det såg förbaskat jobbigt ut med all rost men som om PV:n ville visa välvilja så släppte mutter efter mutter oväntat snällt med hjälp av mutterknacken.

 

 

Jäklar vad med gammal jord och smuts som ramlade ned men demonteringen av framvagnen från bilen är i alla fall nästan färdigt.

 

-Motorrummet kommer att snyggas till och framvagnen renoveras då bussningarna troligtvis fortfarande är samma som monterades 1956 på volvos fabrik. Glapp kunde konstateras i alla bussningarna när jag bände i bärarmarna...


-Fortsättning följer...

 

 

Nybyggnation till det gamla
Hela MOTORSTOPP.se är just nu under en  återuppbyggnad efter att under många år enbart ha varit en privat sida. Allt byggs nu upp från grunden igen för att medlemmar ska kunna bidra med bilder, inlägg etc.  Det är en hel del kodande f&o...
Uppbyggnaden fortsätter
För långsamt tycker säkert en del men framåt.Sidan börjar sakta fyllas på med mer saker och snart så kan medlemmar börja bidra med sina bilder och annat motorrelaterat. Det är ändå viktigt att jag hinner kontrollera att de funktioner s...
Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook