Blogginlägg Artiklar Kåserier
Äntligen fungerar motorn! -  Det har gått en tid men en del kommer antagligen ihåg att den garagerenoverade originalmotorn som låg i skuffen på PV:n när jag köpte den. Var en enda stor rostklump efter att någon tidigare ägare hade börjat plocka isär motorn, tvättat ren den från olja innan han ledsnat och halvhjärtat skruvat ihop den igen utan att först "konservera" / oljat in innanmätet. Jag fick igång motorn efter garagerenoveringen, men den lät verkligen inget vidare. Det visade sig bero på att motorns block inte var jämn på överdelen utan ledde över kompression mellan två cylindrar och en cylinder var sliten. En begagnad motor köptes då in för att spara tid i bygget inför besiktning. Men den ville aldrig starta och kompressionen var riktigt usel på flera cylindrar. Så inför beslutet att börja riva den nu monterade reservdelsmotorn och renovera den eller göra det med bilens original "utbytesmotor" som den fått monterad bara något år efter att den var ny. Var ett lätt beslut. Originalmotorn var redan i delar. Så jag tog med mig block och topp till min lokala motorfirma och dom fick fixa till allt slitage som gick att fixa till. Planing av toppen, byte av styrningar och fräsa säten. Blockets cylindrar borrades och blocket "deckades" planslipades och försågs med nya kamlager och en ny kam. Nya kolvar i översta dimensionen beställdes och viktades in med de riktade vevstakarna.Det tog ungefär 3 månader för motorfirman att få till allt som jag ville ha gjort. Men då försvann större delen av december med jul och nyårsfirande också. En del tid försvann också i väntan på delar.När motorn väl hade kommit hem från motorfirman så började jag att metodiskt skruva ihop den igen. Mängder av nya delar som vattenpump och bensinpump mm. införskaffades. Från Verktygsboden köptes också en  "motorvagn" för att kunna montera motorn i och provstarta och varmköra den när det var dags.All ekonomisk sparsamhet och tidigare försök att vara tidseffektiv i renoveringen hade ju med all tydlighet visat sig bli både återvändsgränder och bortkastade pengar. Så eftersom planen redan från början ändå hade varit att i framtiden renovera original utbytesmotorn som hörde till bilens historia. Beslöt jag att göra det nu på en gång. Och ordentligt så att jag senare inte skall behöva göra något annat än vanlig service. Även en proffsrenoverad förgasare inhandlades på veteranmarknad i Västerås under våren 2024 En härlig paus ifrån skruvandet under en dag med plussgrader utanför garaget. Med den renoverade motorn ihopskruvad. Monterades den i motorvagnen som hade försetts med både kylare och kontrollpanel för oljetryck och vattentemp. En Whisky-flaska är väl perfekt som bränsletank tyckte jag...  Första provstarten när motorn hostade igång, var som för så många en fantastisk känsla.Nu är det bara att få ur den icke fungerande motorn som köptes och få i "originalmotorn" istället.Fortsättning följer...
Äntligen fungerar motorn!

 

Det har gått en tid men en del kommer antagligen ihåg att den garagerenoverade originalmotorn som låg i skuffen på PV:n när jag köpte den. Var en enda stor rostklump efter att någon tidigare ägare hade börjat plocka isär motorn, tvättat ren den från olja innan han ledsnat och halvhjärtat skruvat ihop den igen utan att först "konservera" / oljat in innanmätet. 

Jag fick igång motorn efter garagerenoveringen, men den lät verkligen inget vidare. Det visade sig bero på att motorns block inte var jämn på överdelen utan ledde över kompression mellan två cylindrar och en cylinder var sliten. 

En begagnad motor köptes då in för att spara tid i bygget inför besiktning. Men den ville aldrig starta och kompressionen var riktigt usel på flera cylindrar.
Så inför beslutet att börja riva den nu monterade reservdelsmotorn och renovera den eller göra det med bilens original "utbytesmotor" som den fått monterad bara något år efter att den var ny. Var ett lätt beslut.

 


Originalmotorn var redan i delar. Så jag tog med mig block och topp till min lokala motorfirma och dom fick fixa till allt slitage som gick att fixa till. Planing av toppen, byte av styrningar och fräsa säten. Blockets cylindrar borrades och blocket "deckades" planslipades och försågs med nya kamlager och en ny kam. Nya kolvar i översta dimensionen beställdes och viktades in med de riktade vevstakarna.

Det tog ungefär 3 månader för motorfirman att få till allt som jag ville ha gjort. Men då försvann större delen av december med jul och nyårsfirande också. En del tid försvann också i väntan på delar.



När motorn väl hade kommit hem från motorfirman så började jag att metodiskt skruva ihop den igen. 
Mängder av nya delar som vattenpump och bensinpump mm. införskaffades. 
Från Verktygsboden köptes också en  "motorvagn" för att kunna montera motorn i och provstarta och varmköra den när det var dags.


All ekonomisk sparsamhet och tidigare försök att vara tidseffektiv i renoveringen hade ju med all tydlighet visat sig bli både återvändsgränder och bortkastade pengar. Så eftersom planen redan från början ändå hade varit att i framtiden renovera original utbytesmotorn som hörde till bilens historia. Beslöt jag att göra det nu på en gång. Och ordentligt så att jag senare inte skall behöva göra något annat än vanlig service.


 

Även en proffsrenoverad förgasare inhandlades på veteranmarknad i Västerås under våren 2024

 

En härlig paus ifrån skruvandet under en dag med plussgrader utanför garaget.


 

Med den renoverade motorn ihopskruvad. Monterades den i motorvagnen som hade försetts med både kylare och kontrollpanel för oljetryck och vattentemp. En Whisky-flaska är väl perfekt som bränsletank tyckte jag... 

Första provstarten när motorn hostade igång, var som för så många en fantastisk känsla.

Nu är det bara att få ur den icke fungerande motorn som köptes och få i "originalmotorn" istället.

Fortsättning följer...

Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook