Blogginlägg Artiklar Kåserier
Projekt PV444K - Rostlagning #9 -  För att kunna fästa den yttre tröskeln så måste vi först laga den inre "väggen". -Jag mätte ut och kapade till en rak plåt med övermått nedåt, som svetsades fast. Övermåttet nedåt är för att ha marginal att fästa den nedre "läppen" på den nya tröskelplåten med punktsvetsar. Därefter kommer den överblivna plåten kapas bort.  När den inre plåten var fixad blev det dags att passa in den yttre plåten så bra som det bara går. Mäta, slipa, prova passformen, om och om igen tills man är nöjd.  Innan jag svetsade fast den nya biten av tröskeln, så "stängde" jag igen det stora hålet i hjulhuset med ny plåt. Plåten i hjulhuset svetsades inte "kant i kant" utan med 10mm överlapp för att vara säker på att få helt tätt mot däcksprut och skit. -Fusk?! Absolut inte... detta är en plåt som inte kommer att synas. Med underredsmassan på kommer inga skarvar synas men det kommer vara helt tätt mot fukt.  Efter svetsning av den nya plåten, så kontrollerar jag att den linjerar med den gamla plåten. Det finns nästan inget svetsjobb som inte behöver riktas något när det gäller bilplåt. Det är helt nödvändigt för att slippa använda onödiga mängder spackel. Den gamla lagningen hade dryga 1cm tjock "spackelkacka" på sig och det funkar inte. Så tjockt spackel riskerar alltid att få sprickor och släppa in fukt när åren går. -Jag själv vill sällan ha tjockare än 3mm spackel och helst inte mer än 1mm.  Här ser vi att det ovanför den nya lagningen i den gamla plåten finns en "grop" som troligen är en gammal skada. Den är ungefär 5-6mm och den skall jag försöka minska... för ju mindre spackel, desto bättre.  De båda raka sträcken visar var plåten linjerar och krysset visar var "gropen" finns  En bricka slipades "rak" på en sida och punktades fast i "gropen"  Med ett mothåll iform av en trälist och en lång mejsel så "masserar" jag plåtytan utåt. Det verkar när man håller på som om inget händer men när jag kontrollerar så ser jag skillnaden. Det hela sker i många steg och jag låter det ta tid för jag vill ju inte dra ut gropen till att istället bli en "bula"  Dålig bild och ful handske men här har vi till sist fått ut gropen efter "masseradet"  Det sista som gjordes var att lägga på "kall-galv" med sprejburk över ytorna så att vi slipper rost innan vi kommer till att förbereda för färg. Fortsättning följer...
Projekt PV444K - Rostlagning #9

 

För att kunna fästa den yttre tröskeln så måste vi först laga den inre "väggen". -Jag mätte ut och kapade till en rak plåt med övermått nedåt, som svetsades fast. Övermåttet nedåt är för att ha marginal att fästa den nedre "läppen" på den nya tröskelplåten med punktsvetsar. Därefter kommer den överblivna plåten kapas bort.

 

 

När den inre plåten var fixad blev det dags att passa in den yttre plåten så bra som det bara går. Mäta, slipa, prova passformen, om och om igen tills man är nöjd.

 

 

Innan jag svetsade fast den nya biten av tröskeln, så "stängde" jag igen det stora hålet i hjulhuset med ny plåt. Plåten i hjulhuset svetsades inte "kant i kant" utan med 10mm överlapp för att vara säker på att få helt tätt mot däcksprut och skit. -Fusk?! Absolut inte... detta är en plåt som inte kommer att synas. Med underredsmassan på kommer inga skarvar synas men det kommer vara helt tätt mot fukt.

 

 

Efter svetsning av den nya plåten, så kontrollerar jag att den linjerar med den gamla plåten. Det finns nästan inget svetsjobb som inte behöver riktas något när det gäller bilplåt. 

Det är helt nödvändigt för att slippa använda onödiga mängder spackel. Den gamla lagningen hade dryga 1cm tjock "spackelkacka" på sig och det funkar inte. Så tjockt spackel riskerar alltid att få sprickor och släppa in fukt när åren går. -Jag själv vill sällan ha tjockare än 3mm spackel och helst inte mer än 1mm.

 

 

Här ser vi att det ovanför den nya lagningen i den gamla plåten finns en "grop" som troligen är en gammal skada. Den är ungefär 5-6mm och den skall jag försöka minska... för ju mindre spackel, desto bättre.

 

 

De båda raka sträcken visar var plåten linjerar och krysset visar var "gropen" finns

 

 

En bricka slipades "rak" på en sida och punktades fast i "gropen"

 

 

Med ett mothåll iform av en trälist och en lång mejsel så "masserar" jag plåtytan utåt. Det verkar när man håller på som om inget händer men när jag kontrollerar så ser jag skillnaden. Det hela sker i många steg och jag låter det ta tid för jag vill ju inte dra ut gropen till att istället bli en "bula"

 

 

Dålig bild och ful handske men här har vi till sist fått ut gropen efter "masseradet"

 

 

Det sista som gjordes var att lägga på "kall-galv" med sprejburk över ytorna så att vi slipper rost innan vi kommer till att förbereda för färg.

 

Fortsättning följer...

Ant. besök. 78
Kommentarer
Inga kommentarer än

Skruvat på egna projektbilen
Den egna projektbilen en Volvo PV -1956 har äntligen fått den helrenoverade "original" B16 motorn startad. Och naturligtvis så läggs mycket av den lilla fritiden som finns nu på att få den installerad i PV:n. För er som vill veta mer om det projektet kan lä...
Påskledigt och lite annat
Det har stått still ett tag nu med utvecklingen av sajten eftersom det har funnits mycket att göra på jobbet inför påskledigheten och aktiviteter med släkt och vänner under påskledigheten med bla. besök på ELMIA i Jönköping. Men nu &au...

Vicky 3 - HotRod
  Först lackades ramen i silver innan randningarnas tunna linjer tejpades i silverlacken. Sedan blåstes allt i "Apple Candy Red"   Normal färg för Vicky 3 är en ljust grå-blå nyans men eftersom detta är en "HotRod-moppe" med alla moderniseringar ...
Buick
Kul med fler som gillar Buick. Tummen upp...
Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook