Blogginlägg Artiklar Kåserier
Projekt PV444K - Renovering av bakaxeln #2 -  Efter att bakaxeln hade gjorts ren på utsidan och grundmålats så kom det till att kolla insidan och göra ren den även där. Locket lyftes och axeln tömdes på oljan (som analyserades visuellt och konstaterades vara helt ren från metallspån) därefter sköljdes innanmätet rent med en skvätt diesel och blåstes rent med tryckluft. Sedan kontrollerades slit och lagerytor (inga skador alls) och alla tolleranser var helt okej och i ytorna perfekt skick och knappast mer än inslitet. -Rätt väntat med tanke på att bilen bara har gått 7355mil från 1956-1970 enligt mätaren och gamla besiktningspapper från bilprovningen.  Den gamla pinjongtätningen läckte rejält men byttes naturligtvis mot en ny.  Inre tätningarna (packboxarna) till drivaxeln byttes också för att vara säker. Dessutom dammtätningarna (filttätningarna) mot bromsskölden.  Originallagren var dock utan någon anmärkning alls och utan några tecken på att vara slitna så jag gjorde ren dom från gammalt fett i diesel. Blåste rent med tryckluft och packade in lagren ordentligt i nytt fett och tillbaka med drivaxlarna igen.  Ny packning till kåpan och extra livrem med packningslim. Överflödet runt kåpan på bilden skars bort när det hade torkat. Därefter blev det att måla alla delar till axeln med svart hammarlack. Jag övervägde att måla med 2k svart epoxy men med den gråa rostskyddsfärgen på först så bör Hammarlacken räcka mer än väl för det minimala slitage som axeln plus delarna till den kommer att utsättas för i framtiden.  Alla delarna gamla och nyköpta, väntar nu på att få återmonteras under PV:n - Men först måste den sista rosten lagas färdigt och underredet rostskyddsbehandlas  Ett kul tillbehör (takräcke) har nu också hämtats hem till PV:n från trakter i närheten. Inte för att det för renoveringen framåt men när PV:n är färdig och de utdlitna träribborna är utbytta och lackade kommer det att pryda PV:n som dessutom har ett riktbart "sökarljus" till A-stolpen ligger och väntar. Nu skall jag bara hitta en "gangsterkeps" i färgat plexiglas och till "rätt pris", så är lyckan total. Det är de små detaljerna som gör det hela inspirerande och ger orken att fortsätta skruva vidare. Drömmen om hur det kommer att se ut när det är klart.  Inspirerande är det också att se de båda renoverande motorerna. B16 till vänster som skall i PV:n och en B20 med K-kam och dubbla Delorto-40 och extraktorrör som skall i min gamla Volvo Amazon senare.  -Dom må vara mest i vägen just nu, men det står jag ut med...
Projekt PV444K - Renovering av bakaxeln #2

 


Efter att bakaxeln hade gjorts ren på utsidan och grundmålats så kom det till att kolla insidan och göra ren den även där. Locket lyftes och axeln tömdes på oljan (som analyserades visuellt och konstaterades vara helt ren från metallspån) därefter sköljdes innanmätet rent med en skvätt diesel och blåstes rent med tryckluft.

 

Sedan kontrollerades slit och lagerytor (inga skador alls) och alla tolleranser var helt okej och i ytorna perfekt skick och knappast mer än inslitet. -Rätt väntat med tanke på att bilen bara har gått 7355mil från 1956-1970 enligt mätaren och gamla besiktningspapper från bilprovningen.

 

 

Den gamla pinjongtätningen läckte rejält men byttes naturligtvis mot en ny.

 

 

Inre tätningarna (packboxarna) till drivaxeln byttes också för att vara säker. Dessutom dammtätningarna (filttätningarna) mot bromsskölden.

 

 

Originallagren var dock utan någon anmärkning alls och utan några tecken på att vara slitna så jag gjorde ren dom från gammalt fett i diesel. Blåste rent med tryckluft och packade in lagren ordentligt i nytt fett och tillbaka med drivaxlarna igen.

 

 

Ny packning till kåpan och extra livrem med packningslim. Överflödet runt kåpan på bilden skars bort när det hade torkat. Därefter blev det att måla alla delar till axeln med svart hammarlack. Jag övervägde att måla med 2k svart epoxy men med den gråa rostskyddsfärgen på först så bör Hammarlacken räcka mer än väl för det minimala slitage som axeln plus delarna till den kommer att utsättas för i framtiden.

 

 

Alla delarna gamla och nyköpta, väntar nu på att få återmonteras under PV:n - Men först måste den sista rosten lagas färdigt och underredet rostskyddsbehandlas

 

 

Ett kul tillbehör (takräcke) har nu också hämtats hem till PV:n från trakter i närheten. Inte för att det för renoveringen framåt men när PV:n är färdig och de utdlitna träribborna är utbytta och lackade kommer det att pryda PV:n som dessutom har ett riktbart "sökarljus" till A-stolpen ligger och väntar. Nu skall jag bara hitta en "gangsterkeps" i färgat plexiglas och till "rätt pris", så är lyckan total.

 

Det är de små detaljerna som gör det hela inspirerande och ger orken att fortsätta skruva vidare. Drömmen om hur det kommer att se ut när det är klart.

 

 

Inspirerande är det också att se de båda renoverande motorerna. B16 till vänster som skall i PV:n och en B20 med K-kam och dubbla Delorto-40 och extraktorrör som skall i min gamla Volvo Amazon senare.  -Dom må vara mest i vägen just nu, men det står jag ut med...

Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook