Blogginlägg Artiklar Kåserier
Projekt PV444K - Motorrenovering #1 - Vevaxeln är nu inlämnad för slipning på Uppsala Motorslip och i garaget har diverse delar slipats och lackats. För de flesta vore det normala att först skruva ihop motorn med alla nya delar och sedan lacka den men jag har valt att göra lite annorlunda.  Den här gången har jag gjort ren delarna och lackat dom innan bearbetning. Dels därför att det kommer att ta tid innan motorn kommer att slutmonteras och för att det är trevligare att förvara rena snygga delar. Alla delar har fått ett lager rostskyddsprimer efter rengöring innan de har lackerats Dessutom kan nu motorn under arbetet med rostlagningen få tjäna som ögongodis i motorstativet och som en uppmuntran under arbetet mot målet att göra PV:n färdig att besikta.-Alla delar som måste bytas kostar pengar, och det gäller att prioritera vilka utgifter som driver projektet framåt vid olika tidpunkter och just nu är inte packningar, filter och kolvringar högst upp på utgiftssidan. Dock har motorn fått nya fräscha bultar där jag har haft passande sådana i "bra att ha" gömmorna.  -Vevaxeln var däremot tvungen att fixas för att motorn över huvudtaget skall kunna slutmonteras senare, så även om den utgiften tär på budgeten nu så är det skönt att få stryka den från att göra listan.  Jag tar mig vissa friheter gällande detaljers färgsättning. Jag vill ha lite som bryter av allt det röda men det skall ändå kännas rätt. -Även det som målats svart har fått rostskyddsprimer innan lackering för lite mer motståndskraft.  Motorn har varit utrustad med motorvärmare som inte skall tillbaka och hålet behöver nu få tillbaka sin frostplugg. Samtliga frostpluggar skall bytas. Kostnaden och enkelheten att göra det nu har du igen alla gånger jämfört med att upptäcka att de gamla läcker när motorn väl är återmonterad tillbaka i bilen -Med allt jobb som nu är gjort med motorn, är det så bara några timmars jobb att skruva ihop den på riktigt när det väl är dags. Och alla inre jobb i motorn kommer naturligtvis att skita ned lacken på motorn men innan jag skruvar ihop motorn definitivt kommer delarna som behöver det att göras rena och få ytterligare ett lager fräsch röd färg.
Projekt PV444K - Motorrenovering #1

Vevaxeln är nu inlämnad för slipning på Uppsala Motorslip och i garaget har diverse delar slipats och lackats.
För de flesta vore det normala att först skruva ihop motorn med alla nya delar och sedan lacka den men jag har valt att göra lite annorlunda. 

 

Den här gången har jag gjort ren delarna och lackat dom innan bearbetning. Dels därför att det kommer att ta tid innan motorn kommer att slutmonteras och för att det är trevligare att förvara rena snygga delar.

 



Alla delar har fått ett lager rostskyddsprimer efter rengöring innan de har lackerats

 

Dessutom kan nu motorn under arbetet med rostlagningen få tjäna som ögongodis i motorstativet och som en uppmuntran under arbetet mot målet att göra PV:n färdig att besikta.

-Alla delar som måste bytas kostar pengar, och det gäller att prioritera vilka utgifter som driver projektet framåt vid olika tidpunkter och just nu är inte packningar, filter och kolvringar högst upp på utgiftssidan. Dock har motorn fått nya fräscha bultar där jag har haft passande sådana i "bra att ha" gömmorna.

 

 

-Vevaxeln var däremot tvungen att fixas för att motorn över huvudtaget skall kunna slutmonteras senare, så även om den utgiften tär på budgeten nu så är det skönt att få stryka den från att göra listan.

 

 

Jag tar mig vissa friheter gällande detaljers färgsättning. Jag vill ha lite som bryter av allt det röda men det skall ändå kännas rätt. -Även det som målats svart har fått rostskyddsprimer innan lackering för lite mer motståndskraft.

 

 

Motorn har varit utrustad med motorvärmare som inte skall tillbaka och hålet behöver nu få tillbaka sin frostplugg. Samtliga frostpluggar skall bytas. Kostnaden och enkelheten att göra det nu har du igen alla gånger jämfört med att upptäcka att de gamla läcker när motorn väl är återmonterad tillbaka i bilen

 

-Med allt jobb som nu är gjort med motorn, är det så bara några timmars jobb att skruva ihop den på riktigt när det väl är dags.

 

Och alla inre jobb i motorn kommer naturligtvis att skita ned lacken på motorn men innan jag skruvar ihop motorn definitivt kommer delarna som behöver det att göras rena och få ytterligare ett lager fräsch röd färg.

Ant. besök. 64
Kommentarer
Inga kommentarer än

Skruvat på egna projektbilen
Den egna projektbilen en Volvo PV -1956 har äntligen fått den helrenoverade "original" B16 motorn startad. Och naturligtvis så läggs mycket av den lilla fritiden som finns nu på att få den installerad i PV:n. För er som vill veta mer om det projektet kan lä...
Påskledigt och lite annat
Det har stått still ett tag nu med utvecklingen av sajten eftersom det har funnits mycket att göra på jobbet inför påskledigheten och aktiviteter med släkt och vänner under påskledigheten med bla. besök på ELMIA i Jönköping. Men nu &au...

Vicky 3 - HotRod
  Först lackades ramen i silver innan randningarnas tunna linjer tejpades i silverlacken. Sedan blåstes allt i "Apple Candy Red"   Normal färg för Vicky 3 är en ljust grå-blå nyans men eftersom detta är en "HotRod-moppe" med alla moderniseringar ...
Buick
Kul med fler som gillar Buick. Tummen upp...
Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook