Projekt PV444K - Detaljer #1 - Efter att framvagnen hade återmonterats kände jag att jag behövde lite återhämtning men efter några dagar så kliade det i fingrarna igen.Jag hade vid demonteringen av inredningen sett att innerpanelerna till vindrutan var ordentligt rostiga och även backspegeln. Huruvida det skulle gå att renovera dessa var tveksamt men det fick bli en senare fråga... just då.   Med behov av att fortsätta renoveringen, men för stunden med något mindre projekt så tog jag och slipade backspegeln och panelerna till framrutan. Allt gick att få rent så pass att jag konstaterade att allt utom inre listen som delar framrutorna kunde räddas. Men jag började med backspegeln... Efter ha använt bänkslipmaskinens stålborste så var ytorna på delarna utan rost och tillräckligt släta för ny färg.Precis som jag kan ha nämnt i något tidigare inlägg så är jag inte puritan och söker inte den perfekta original-nyansen när jag målar för enligt mitt sätt att se på det hela, så var aldrig volvos original färger... av produktionstekniska skäl helt exakt lika genom åren som produktionen pågick. -Men dom som sover lungnare på natten om RAL-koderna stämmer får gärna lägga tid och pengar på det för mig.    För att slippa värma upp hela garaget för torkningen av färgen, så fick delarna istället torka på toaletten i lägeheten med PAX-fläkten som utsug.  Jag är mycket nöjd med resultatet. Spegelglaset är inte perfekt men helt och har endast lite släpp av "reflektionen" (beläggningen) i ytterkanterna runt glaset. -Detta var nu ett mindre "projekt" i renoveringen... Men allt som betas av på "att göra listan" är glädjande och tillfredställande. Fortsättning följer...   
Projekt PV444K - Detaljer #1

Efter att framvagnen hade återmonterats kände jag att jag behövde lite återhämtning men efter några dagar så kliade det i fingrarna igen.

Jag hade vid demonteringen av inredningen sett att innerpanelerna till vindrutan var ordentligt rostiga och även backspegeln. Huruvida det skulle gå att renovera dessa var tveksamt men det fick bli en senare fråga... just då.

 

 

 

Med behov av att fortsätta renoveringen, men för stunden med något mindre projekt så tog jag och slipade backspegeln och panelerna till framrutan. Allt gick att få rent så pass att jag konstaterade att allt utom inre listen som delar framrutorna kunde räddas. Men jag började med backspegeln...

 

Efter ha använt bänkslipmaskinens stålborste så var ytorna på delarna utan rost och tillräckligt släta för ny färg.



Precis som jag kan ha nämnt i något tidigare inlägg så är jag inte puritan och söker inte den perfekta original-nyansen när jag målar för enligt mitt sätt att se på det hela, så var aldrig volvos original färger... av produktionstekniska skäl helt exakt lika genom åren som produktionen pågick. -Men dom som sover lungnare på natten om RAL-koderna stämmer får gärna lägga tid och pengar på det för mig.  

 

 

För att slippa värma upp hela garaget för torkningen av färgen, så fick delarna istället torka på toaletten i lägeheten med PAX-fläkten som utsug.

 

 

Jag är mycket nöjd med resultatet. Spegelglaset är inte perfekt men helt och har endast lite släpp av "reflektionen" (beläggningen) i ytterkanterna runt glaset. -Detta var nu ett mindre "projekt" i renoveringen... Men allt som betas av på "att göra listan" är glädjande och tillfredställande.

 

Fortsättning följer...

 

 

 

Nybyggnation till det gamla
Hela MOTORSTOPP.se är just nu under en  återuppbyggnad efter att under många år enbart ha varit en privat sida. Allt byggs nu upp från grunden igen för att medlemmar ska kunna bidra med bilder, inlägg etc.  Det är en hel del kodande f&o...
Uppbyggnaden fortsätter
För långsamt tycker säkert en del men framåt.Sidan börjar sakta fyllas på med mer saker och snart så kan medlemmar börja bidra med sina bilder och annat motorrelaterat. Det är ändå viktigt att jag hinner kontrollera att de funktioner s...
Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook