Blogginlägg Artiklar Kåserier
En viktig milstolpe är nådd - Efter ett långt uppehåll så sattes originalmotorn ihop och provstartades... flera gånger men trots att den till slut startade så lät den inte rätt!! Det var svårt att sätta fingret på vad det var men det kändes inte bra.  Det är aldrig roligt när det inte funkar... men det enda att göra då är att försöka hitta felet istället för att gissa. Så bara en timme efter provkörningen rev jag motorn igen.    Förutom att tre cylindrar i originalmotorn har kännbara vändkanter så hittade jag åter igen frätskadorna som jag hoppades att jag hade lyckats "hona" bort när jag plockade ihop den gamla originalmotorn. Det var ju så att den gamle mannen som hade börjat skruva med PV:n för mååånga år sedan hade ju börjat plocka isär motorn och hade tvättat bort den skyddande gamla oljan och sedan låtit motorn ligga i PV:ns skuff vid sidan av sitt garage. Jag hade redan varit tvungen att slipa vevaxeln av samma anledning och nu skulle jag trots allt bli tvungen att borra blocket också... Men efter ett inlägg på facebook så hör en kompis av sig och berättar att han precis har kört in sin farmors gamla PV av samma årsmodell som min i sitt garage.Han ska bygga en rolig "busbil" av den och tänker inte behålla motorn som är samma modell som den jag har rivit (B16a) som ska ha varit en utbytesmotor som hans farbror monterat med omkring 4000 mil.  Det blev affär på motorn och jag lyckades faktiskt även köpa inredningen som var mycket bättre än min. Allt till en rimlig kostnad...   Motorn borstades och tvättades ren innan den fick ny färg på sig. Därefter byttes alla packningar utom kopparpackningen i toppen eftersom komp-prov visade att den höll tätt.   Naturligtvis plockade jag de bästa delarna från de båda motorerna till den som skall i PV:n   Nu är det så att med lite efterforskningar på nätet så visar det sig att den "gamla" motorn faktiskt verkar vara den gamla PV:ns originalmotor utifrån märkbrickan på blocket. Och det låga tillverkningsnumret är faktiskt intressant. Så även om jag inte tar den till en motorfirma nu så finns det ett värde i att behålla den här motorn till bilen för framtida planer...Den kommer troligtvis att monteras ihop igen orenoverad (inoljad=konserverad) och få agera prydnad i motorstativet i garaget. Vem vet vad nästa ägare till PV:n i framtiden vill göra...  Den "nya" motorn verkar enligt den information som jag har fått fram på nätet, ha suttit i en Volvo Amazon tidigt 60-tal. Efter att ha lyft av oljetråget så kunde jag bara konstatera att den gamla oljan såg oförskämt bra ut. Kam, vevaxel och kolvarna löpte så lätt i sina lager och cylindrar, så det här blir nog alldeles perfekt!Så äntligen kunde jag montera motorn B16a och den 3-växlade växellådan i PV:n efter att lådan hade fått en ny växellådsbussning.  Nu står det på tur att börja montera länkage, avgassystem och övrigt för att kunna koppla ny el och få liv i PV:n Att få i motor och låda var en viktig milstolpe i renoveringen och ger ny inspiration att fortsätta framåt...  Fortsättning följer... 
En viktig milstolpe är nådd

Efter ett långt uppehåll så sattes originalmotorn ihop och provstartades... flera gånger men trots att den till slut startade så lät den inte rätt!! 

Det var svårt att sätta fingret på vad det var men det kändes inte bra.

 

 

Det är aldrig roligt när det inte funkar... men det enda att göra då är att försöka hitta felet istället för att gissa. Så bara en timme efter provkörningen rev jag motorn igen. 

 

 

 

Förutom att tre cylindrar i originalmotorn har kännbara vändkanter så hittade jag åter igen frätskadorna som jag hoppades att jag hade lyckats "hona" bort när jag plockade ihop den gamla originalmotorn. Det var ju så att den gamle mannen som hade börjat skruva med PV:n för mååånga år sedan hade ju börjat plocka isär motorn och hade tvättat bort den skyddande gamla oljan och sedan låtit motorn ligga i PV:ns skuff vid sidan av sitt garage.

 

Jag hade redan varit tvungen att slipa vevaxeln av samma anledning och nu skulle jag trots allt bli tvungen att borra blocket också...

 

Men efter ett inlägg på facebook så hör en kompis av sig och berättar att han precis har kört in sin farmors gamla PV av samma årsmodell som min i sitt garage.

Han ska bygga en rolig "busbil" av den och tänker inte behålla motorn som är samma modell som den jag har rivit (B16a) som ska ha varit en utbytesmotor som hans farbror monterat med omkring 4000 mil. 

 

Det blev affär på motorn och jag lyckades faktiskt även köpa inredningen som var mycket bättre än min. Allt till en rimlig kostnad... 

 

 

Motorn borstades och tvättades ren innan den fick ny färg på sig. Därefter byttes alla packningar utom kopparpackningen i toppen eftersom komp-prov visade att den höll tätt. 

 

 

Naturligtvis plockade jag de bästa delarna från de båda motorerna till den som skall i PV:n 

 

 

Nu är det så att med lite efterforskningar på nätet så visar det sig att den "gamla" motorn faktiskt verkar vara den gamla PV:ns originalmotor utifrån märkbrickan på blocket. Och det låga tillverkningsnumret är faktiskt intressant. Så även om jag inte tar den till en motorfirma nu så finns det ett värde i att behålla den här motorn till bilen för framtida planer...

Den kommer troligtvis att monteras ihop igen orenoverad (inoljad=konserverad) och få agera prydnad i motorstativet i garaget. Vem vet vad nästa ägare till PV:n i framtiden vill göra...

 

 

Den "nya" motorn verkar enligt den information som jag har fått fram på nätet, ha suttit i en Volvo Amazon tidigt 60-tal. Efter att ha lyft av oljetråget så kunde jag bara konstatera att den gamla oljan såg oförskämt bra ut. Kam, vevaxel och kolvarna löpte så lätt i sina lager och cylindrar, så det här blir nog alldeles perfekt!



Så äntligen kunde jag montera motorn B16a och den 3-växlade växellådan i PV:n efter att lådan hade fått en ny växellådsbussning.

 

 

Nu står det på tur att börja montera länkage, avgassystem och övrigt för att kunna koppla ny el och få liv i PV:n 

Att få i motor och låda var en viktig milstolpe i renoveringen och ger ny inspiration att fortsätta framåt... 

 

Fortsättning följer...

 

Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook