Blogginlägg Artiklar Kåserier
Projekt PV 444K - Bensintanken #1 - Så blev det ett bakslag igen i renoveringen av PV:nNär bensintanken skulle lyftas ur bilen för att göras ren och för att ge utrymme för den kommande rostlagningen av hjulhusen i bak kunde det konstateras att det inte bara var en enkel rengöring som behövs.  Diverse skador hade uppkommit på tanken utav motorn som tidigare hade dumpats i skuffen på bilen. På flera ställen hade tanken punkterats utav "skarpa" hörn på motorn som hade legat direkt ovanpå tanken. -Det spelar ingen roll vad man tycker om det nu för gjort är gjort men tråkigt trots allt.  Bränslenivågivaren (sändaren) gjorde motstånd när den skulle ur men det spelade ingen roll att det krävdes lite våld för den var helt ihopärgad och måste ändå bytas. -Jag var helt inställd på att tanken var tom och att alla eventuella rester skulle ha dunstat vid det här laget sedan 1970 men så var nu inte fallet. Ur alla öppna hål på tanken kunde man förnimma en konstig doft som närmast liknade unken fotogen och när jag och ett par kompisar hällde ur innehållet var det en mörkt grön och svart sörja samt en del flagor.  Nu uppstod snabbt diskussionen... vad tusan är det egentligen!!! -Är det gammal bensin, ett tidigare misslyckat försök till rengöring av tanken eller vad...???!  -Ingen ville stoppa fingret i sörjan som hade hällts upp i en gammal glassburk, men nyfikenheten blev för frestande. -Undrar om det går att få fyr på undrade en av kompisarna... -Strax efteråt hade glassburken med sitt innehåll förflyttats till en "säker yta" på behörigt avstånd bakom garaget och tametusan, det gick att få eld på vätskan med hjälp av ett brinnande papper.   Det luktade mer bränd olja än något annat när elden väl tog sig och våra vilda spekulationer om vad som brann var att besinen hade separerat i sina beståndsdelar och att de flyktiga ämnena genom åren hade dunstat bort och de tyngre hade koncentrerats i botten som den grön-svarta sörjan under de 50 år som hade gått.  -Typ som om dinosaurierna för en andra gång hade påbörjat processen mot att bli råolja!  Efter några minuter återstod bara lite rester kvar och det var då som ena kompisen konstaterade "-Det är konstigt med oss grabbar - vad gör man med 50år gammal sörja ur en gammal bensintank - Vi testar om det brinner!!! -Självklart!!... Inte undra på att kvinnor lever längre än män!!!"  -Var detta moget, ansvarsfullt eller ens något viktigt klargörande... absolut inte! men det brann och vår forskarinsats var över på några minuter utan att vi hade blivit klokare.  Nu är det bara att fortsätta rostlagningen bakåt i väntan på att de sista delarna till framvagnen återkommer från blästring och kan målas och återmonteras. -För mig är det viktigt i ett sådant här projekt att man hela tiden kan se positiva resultat för att orka kämpa mot målet.Att få den renoverade framvagnen monterad igen och PV:n på hjul igen i fram, känns för mig som ett viktigt delmål för att orka vidare med resten av arbetet. -Även om du kan bli tvungen att göra kortare eller längre upphåll under projektets gång så kommer allt det som du redan har har gjort klart vara viktigt för att senare orka att återuppta projektet. -Och skulle du trots allt ledsna, ge upp och sälja, kommer allt det som du har gjort färdigt, att vara mycket värt för den som då tar över och du kan trots allt känna stolthet över all den tid som du har lagt ned och det som du har åstakommit. Det var allt för denna gång...
Projekt PV 444K - Bensintanken #1

Så blev det ett bakslag igen i renoveringen av PV:n

När bensintanken skulle lyftas ur bilen för att göras ren och för att ge utrymme för den kommande rostlagningen av hjulhusen i bak kunde det konstateras att det inte bara var en enkel rengöring som behövs.

 

 

Diverse skador hade uppkommit på tanken utav motorn som tidigare hade dumpats i skuffen på bilen. På flera ställen hade tanken punkterats utav "skarpa" hörn på motorn som hade legat direkt ovanpå tanken. -Det spelar ingen roll vad man tycker om det nu för gjort är gjort men tråkigt trots allt.

 

 

Bränslenivågivaren (sändaren) gjorde motstånd när den skulle ur men det spelade ingen roll att det krävdes lite våld för den var helt ihopärgad och måste ändå bytas.

-Jag var helt inställd på att tanken var tom och att alla eventuella rester skulle ha dunstat vid det här laget sedan 1970 men så var nu inte fallet. Ur alla öppna hål på tanken kunde man förnimma en konstig doft som närmast liknade unken fotogen och när jag och ett par kompisar hällde ur innehållet var det en mörkt grön och svart sörja samt en del flagor.

 

 

Nu uppstod snabbt diskussionen... vad tusan är det egentligen!!! -Är det gammal bensin, ett tidigare misslyckat försök till rengöring av tanken eller vad...???!  -Ingen ville stoppa fingret i sörjan som hade hällts upp i en gammal glassburk, men nyfikenheten blev för frestande.
-Undrar om det går att få fyr på undrade en av kompisarna...

-Strax efteråt hade glassburken med sitt innehåll förflyttats till en "säker yta" på behörigt avstånd bakom garaget och tametusan, det gick att få eld på vätskan med hjälp av ett brinnande papper. 

 

 

Det luktade mer bränd olja än något annat när elden väl tog sig och våra vilda spekulationer om vad som brann var att besinen hade separerat i sina beståndsdelar och att de flyktiga ämnena genom åren hade dunstat bort och de tyngre hade koncentrerats i botten som den grön-svarta sörjan under de 50 år som hade gått.  -Typ som om dinosaurierna för en andra gång hade påbörjat processen mot att bli råolja!

 

 

Efter några minuter återstod bara lite rester kvar och det var då som ena kompisen konstaterade "-Det är konstigt med oss grabbar - vad gör man med 50år gammal sörja ur en gammal bensintank - Vi testar om det brinner!!! -Självklart!!... Inte undra på att kvinnor lever längre än män!!!" 

-Var detta moget, ansvarsfullt eller ens något viktigt klargörande... absolut inte! men det brann och vår forskarinsats var över på några minuter utan att vi hade blivit klokare.

 

 

Nu är det bara att fortsätta rostlagningen bakåt i väntan på att de sista delarna till framvagnen återkommer från blästring och kan målas och återmonteras. -För mig är det viktigt i ett sådant här projekt att man hela tiden kan se positiva resultat för att orka kämpa mot målet.

Att få den renoverade framvagnen monterad igen och PV:n på hjul igen i fram, känns för mig som ett viktigt delmål för att orka vidare med resten av arbetet.

-Även om du kan bli tvungen att göra kortare eller längre upphåll under projektets gång så kommer allt det som du redan har har gjort klart vara viktigt för att senare orka att återuppta projektet.

 

-Och skulle du trots allt ledsna, ge upp och sälja, kommer allt det som du har gjort färdigt, att vara mycket värt för den som då tar över och du kan trots allt känna stolthet över all den tid som du har lagt ned och det som du har åstakommit.

 

Det var allt för denna gång...

Ant. besök. 100
Kommentarer
Inga kommentarer än

Skruvat på egna projektbilen
Den egna projektbilen en Volvo PV -1956 har äntligen fått den helrenoverade "original" B16 motorn startad. Och naturligtvis så läggs mycket av den lilla fritiden som finns nu på att få den installerad i PV:n. För er som vill veta mer om det projektet kan lä...
Påskledigt och lite annat
Det har stått still ett tag nu med utvecklingen av sajten eftersom det har funnits mycket att göra på jobbet inför påskledigheten och aktiviteter med släkt och vänner under påskledigheten med bla. besök på ELMIA i Jönköping. Men nu &au...

Vicky 3 - HotRod
  Först lackades ramen i silver innan randningarnas tunna linjer tejpades i silverlacken. Sedan blåstes allt i "Apple Candy Red"   Normal färg för Vicky 3 är en ljust grå-blå nyans men eftersom detta är en "HotRod-moppe" med alla moderniseringar ...
Buick
Kul med fler som gillar Buick. Tummen upp...
Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook