Blogginlägg Artiklar Kåserier
Projekt PV444K - Motorrenovering #3 - Även idag blev det lite fortsatt pyssel med motorn. Efter att jag hade "honat" ur cylindrarna färdigt, var det dags att vända på motorn.Först blev det till att montera bort de lösa delarna som jag tillfälligt hade hängt dit på motorn. Därefter bortmontering av oljetråget. Innanmätet är renspolad med högtryckstvätten och redo att börja fyllas igen Det var nu ingen vacker syn att se innanmätet med sina skitiga väggar men med högtryckstvätten fick jag rent och kunde därefter göra ren kamaxellagren och ventillyftarnas kanaler. -Gissa om jag blev glad när jag upptäckte att såväl lagringarna som kanalerna var okej och inte behövde någon ytterligare bearbetning efter rengöringen. Den "räddade" polerade kamaxeln gled in perfekt i lagringarna med sugpassning och vevaxeln gjorde samma sak i sina nya lager.Vevstaken har just nu bara monterats utan att överfallen har dragits åt eftersom jag fortfarande saknar den bakre och främre tätningen. Även oljepumpen som har varit isärplockad och renoverats (smorts upp) har tillfälligt tagit plats (silen är ännu inte tilbakamonterad) Nu behöver jag beställa kolvringar, topp-packning, tätning bak till veven, oljefilter, tändstift, fläktrem mm. mm.-De flesta packningar kommer jag trots allt klippa (knacka) till själv då jag redan har packningsmaterial. Så sparar jag någon krona till något annat som behöver köpas (det är trots allt en hel del saker som måste införskaffas).  Avslutar det här inlägget med en bild på när jag plockade isär motorn och den "satt fast" och en bild från idag, på väg att återuppstå i sin forna glans. PS. har hittat i de gamla dokumenten till PV:n att detta inte är originalmotorn. -Den var från volvo-fabriken registrerad med en B4B på 51hk 1956 men någonstans på vägen har den alltså fått denna B16a motor från 1957 på 60hk som ersättare. Kanske var det så att motorbytet aldrig blev slutfört och att det var därför bilen aldrig blev inregistrerad vid bytet till nya typen av nummerplåtar utan istället undanställd. Ytterligare ett mysterium är att PV:n har 6V torkarmotor istället för vakum. Detta var dock tydligen något som gick att få uppgraderat till hos Volvo-verstäder eller också bygga om själv genom att ta torkarmotorn ifrån någon skrotad PV från 1957-Oavsett hur min PV från 1956 fick sin, så blev jag glad över upptäckten.-Fortsättning följer...   
Projekt PV444K - Motorrenovering #3

Även idag blev det lite fortsatt pyssel med motorn. Efter att jag hade "honat" ur cylindrarna färdigt, var det dags att vända på motorn.

Först blev det till att montera bort de lösa delarna som jag tillfälligt hade hängt dit på motorn. Därefter bortmontering av oljetråget.

 

Innanmätet är renspolad med högtryckstvätten och redo att börja fyllas igen

 

Det var nu ingen vacker syn att se innanmätet med sina skitiga väggar men med högtryckstvätten fick jag rent och kunde därefter göra ren kamaxellagren och ventillyftarnas kanaler. -Gissa om jag blev glad när jag upptäckte att såväl lagringarna som kanalerna var okej och inte behövde någon ytterligare bearbetning efter rengöringen.

 

Den "räddade" polerade kamaxeln gled in perfekt i lagringarna med sugpassning och vevaxeln gjorde samma sak i sina nya lager.

Vevstaken har just nu bara monterats utan att överfallen har dragits åt eftersom jag fortfarande saknar den bakre och främre tätningen.

 

Även oljepumpen som har varit isärplockad och renoverats (smorts upp) har tillfälligt tagit plats (silen är ännu inte tilbakamonterad)

 

Nu behöver jag beställa kolvringar, topp-packning, tätning bak till veven, oljefilter, tändstift, fläktrem mm. mm.

-De flesta packningar kommer jag trots allt klippa (knacka) till själv då jag redan har packningsmaterial. Så sparar jag någon krona till något annat som behöver köpas (det är trots allt en hel del saker som måste införskaffas).

 

 

Avslutar det här inlägget med en bild på när jag plockade isär motorn och den "satt fast" och en bild från idag, på väg att återuppstå i sin forna glans.

 

PS. har hittat i de gamla dokumenten till PV:n att detta inte är originalmotorn. -Den var från volvo-fabriken registrerad med en B4B på 51hk 1956 men någonstans på vägen har den alltså fått denna B16a motor från 1957 på 60hk som ersättare. Kanske var det så att motorbytet aldrig blev slutfört och att det var därför bilen aldrig blev inregistrerad vid bytet till nya typen av nummerplåtar utan istället undanställd.

 

Ytterligare ett mysterium är att PV:n har 6V torkarmotor istället för vakum. Detta var dock tydligen något som gick att få uppgraderat till hos Volvo-verstäder eller också bygga om själv genom att ta torkarmotorn ifrån någon skrotad PV från 1957-

Oavsett hur min PV från 1956 fick sin, så blev jag glad över upptäckten.


-Fortsättning följer...

 

 

 

Ant. besök. 120
Kommentarer
Inga kommentarer än

Skruvat på egna projektbilen
Den egna projektbilen en Volvo PV -1956 har äntligen fått den helrenoverade "original" B16 motorn startad. Och naturligtvis så läggs mycket av den lilla fritiden som finns nu på att få den installerad i PV:n. För er som vill veta mer om det projektet kan lä...
Påskledigt och lite annat
Det har stått still ett tag nu med utvecklingen av sajten eftersom det har funnits mycket att göra på jobbet inför påskledigheten och aktiviteter med släkt och vänner under påskledigheten med bla. besök på ELMIA i Jönköping. Men nu &au...

Vicky 3 - HotRod
  Först lackades ramen i silver innan randningarnas tunna linjer tejpades i silverlacken. Sedan blåstes allt i "Apple Candy Red"   Normal färg för Vicky 3 är en ljust grå-blå nyans men eftersom detta är en "HotRod-moppe" med alla moderniseringar ...
Buick
Kul med fler som gillar Buick. Tummen upp...
Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook