Blogginlägg Artiklar Kåserier
Projekt PV444K - Inledning -  Sedan en knapp månad tillbaka så har jag nu en projektbil som kommer att bli en följetong här på sajten. Bilen är en Volvo PV444K som har stått still sedan 1970.Av okända faktorer så blev den aldrig besiktad och fick således aldrig de nyare nummerplåtarna utan länsbokstav, utan ställdes undan och glömdes bort av sin ägare. Om det var för att den inte ansågs värd att laga eller om ägaren blev sjuk vet jag inte...Det jag vet är att den troligen skall vara såld ny i Uppsala av Philipsson och ha tillbringat större delen av sitt verksamma liv i trakterna av Tobo i närheten av Tierp norr om Uppsala. Ett äldre par hade förvarat bilen under de senaste åren med intentionen att laga bilen men kom aldrig igång. Frun hade till slut ledsnat och ställt ultimatum till mannen... vad hotet var vet jag inte men gubben valde i alla fall att annonserade ut bilen. Ett par vänner till mig köpte bilen billigt, men väl hemma med bilen insåg de att det här nog var mer än vad dom hade inspiration och ork med, så jag blev tillfrågad. -Jag var faktiskt tvungen att fundera ett tag för även om jag gillar gamla bilar och utmaningar så insåg även jag att detta är ett stort projekt...  -Men vi kom efter en tid i alla fall överrens om ett pris och bilen flyttade hem till mig.Det följde med mycket original-papper från bilprovningen och även från en "flygande besiktning" av vägtrafik-gruppen i Uppsala län. Ett måste nu är att få in bilen i registren igen och få nya papper och nummersplåtar genom en ursprungskontroll - Detta skall förhoppningsvis nu inte vara något problem då ett gammalt original besiktningsinstrument följde med bilen i köpet plus redan nämnda besiktningspapper. En beställning har även gjorts till länsarkivet för att få reda på mer om bilens ägarhistorik. Bilen är förhållandevis väl bevarat trots att den har stått utomhus i många år, men rost finns i golv och skärmar och motorn som var urtagen ur bilen, låg lös i skuffen och satt fast. -Dock är bilen i det närmaste oskruvad vilket innebär att allt finns till bilen men i varierande skick. Jag har redan gått igenom bilen och gjort upp en lista på vad som behöver göras - köpas - repareras och hunnit skaffa en del ekonomiplåt inför den stundande rostlagningen. Ni kommer att hållas uppdaterade här på sajten kring det fortsatta projektets framfart.  Det kan säkert glädja någon... 
Projekt PV444K - Inledning

 

Sedan en knapp månad tillbaka så har jag nu en projektbil som kommer att bli en följetong här på sajten.

 

Bilen är en Volvo PV444K som har stått still sedan 1970.

Av okända faktorer så blev den aldrig besiktad och fick således aldrig de nyare nummerplåtarna utan länsbokstav, utan ställdes undan och glömdes bort av sin ägare. Om det var för att den inte ansågs värd att laga eller om ägaren blev sjuk vet jag inte...

Det jag vet är att den troligen skall vara såld ny i Uppsala av Philipsson och ha tillbringat större delen av sitt verksamma liv i trakterna av Tobo i närheten av Tierp norr om Uppsala.

 

Ett äldre par hade förvarat bilen under de senaste åren med intentionen att laga bilen men kom aldrig igång.
Frun hade till slut ledsnat och ställt ultimatum till mannen... vad hotet var vet jag inte men gubben valde i alla fall att annonserade ut bilen.

Ett par vänner till mig köpte bilen billigt, men väl hemma med bilen insåg de att det här nog var mer än vad dom hade inspiration och ork med, så jag blev tillfrågad.

-Jag var faktiskt tvungen att fundera ett tag för även om jag gillar gamla bilar och utmaningar så insåg även jag att detta är ett stort projekt...  -Men vi kom efter en tid i alla fall överrens om ett pris och bilen flyttade hem till mig.


Det följde med mycket original-papper från bilprovningen och även från en "flygande besiktning" av vägtrafik-gruppen i Uppsala län.

 

Ett måste nu är att få in bilen i registren igen och få nya papper och nummersplåtar genom en ursprungskontroll - Detta skall förhoppningsvis nu inte vara något problem då ett gammalt original besiktningsinstrument följde med bilen i köpet plus redan nämnda besiktningspapper.

 

En beställning har även gjorts till länsarkivet för att få reda på mer om bilens ägarhistorik.

 

Bilen är förhållandevis väl bevarat trots att den har stått utomhus i många år, men rost finns i golv och skärmar och motorn som var urtagen ur bilen, låg lös i skuffen och satt fast.

 

-Dock är bilen i det närmaste oskruvad vilket innebär att allt finns till bilen men i varierande skick.

 

Jag har redan gått igenom bilen och gjort upp en lista på vad som behöver göras - köpas - repareras och hunnit skaffa en del ekonomiplåt inför den stundande rostlagningen.

 

Ni kommer att hållas uppdaterade här på sajten kring det fortsatta projektets framfart. 
Det kan säkert glädja någon...

 


Ant. besök. 71
Kommentarer
Inga kommentarer än

Skruvat på egna projektbilen
Den egna projektbilen en Volvo PV -1956 har äntligen fått den helrenoverade "original" B16 motorn startad. Och naturligtvis så läggs mycket av den lilla fritiden som finns nu på att få den installerad i PV:n. För er som vill veta mer om det projektet kan lä...
Påskledigt och lite annat
Det har stått still ett tag nu med utvecklingen av sajten eftersom det har funnits mycket att göra på jobbet inför påskledigheten och aktiviteter med släkt och vänner under påskledigheten med bla. besök på ELMIA i Jönköping. Men nu &au...

Vicky 3 - HotRod
  Först lackades ramen i silver innan randningarnas tunna linjer tejpades i silverlacken. Sedan blåstes allt i "Apple Candy Red"   Normal färg för Vicky 3 är en ljust grå-blå nyans men eftersom detta är en "HotRod-moppe" med alla moderniseringar ...
Buick
Kul med fler som gillar Buick. Tummen upp...
Ansvarig ägare av MOTORSTOPP.se   Morgan Lindgren

Adress: Högsta 208,  75593 Uppsala

 

Policy & Personuppgifter - Om MOTORSTOPP.se - Annonsera


facebook